fbpx

Maria Agrell: Från Silicon Valley till juryn för Svenska SEO-priset

"Klart vi ska uppmärksamma kick ass-kompetens i branschen"

För att uppmärksamma allt hårt arbete som svenska e-handlare lägger ner på att synas delas snart Svenska SEO-priset ut för första gången. En av jurydeltagarna med lång erfarenhet av e-handel är Maria Agrell.

Konkurrensen hårdnar bland e-handlare som kämpar om utrymme i betalda onlinekanaler. Förra året omsatte den svenska e-handeln 268 miljarder kronor och tillväxten ser inte ut att minska.

I år är första året som man delar ut det nyinstiftade Svenska SEO-priset – en jurybedömd tävling för e-handel inom sökmotoroptimering. Juryn kommer titta på organisk synlighet och tillväxt i söket när man tar fram vinnarna inom 20 olika kategorier.

En av jurydeltagarna är Maria Agrell som började arbeta med e-handel direkt efter universitetet.
– Året var 1996 när jag började bygga både e-handelsplattform och betalningsväxel på Telia. Jag jobbade även på Telias kontor i Menlo Park i Silicon Valley i några omgångar.

Som marknadschef på Telia E-commerce var det Maria Agrells jobb att missionera om nätets kommersiella möjligheter på scener runt om i Europa. Hon hade dock fel på tre punkter berättar hon.

– För det första missbedömde jag marknaden. Den var långsammare än jag anat. Och det är hör och häpna först nu som business-to-business börjar vakna till. För det andra såg jag inte mobilens möjligheter. På den tiden använde man mobilen till att ringa och skicka SMS. Jag visste inte att mobilen skulle bli en bildtelefon, teve, skivsamling, kamera, bank, parkeringsautomat och konsumenters främsta köpkanal online. Och för det tredje visste jag inte att makten skulle gå från producent till konsument.

Genom sociala medier är det idag användarna som berättar om en produkt är bra eller dålig. På den tiden gjorde företag envägsreklam och skrek ut att “vi är bäst”.

Maria Agrell har inte enbart arbetat med e-handel. Hon har även bott i många år i Barcelona där hon arbetat med att attrahera internationellt kapital och investeringar till stadens innovationsdistrikt [email protected] Hon har även varit nyhetsuppläsare, startat produktionsbolag och levt ut sin passion för fotografi med fotoboken Los Hombres. Men till slut var det dags att komma tillbaka till e-handeln berättar hon.

– En kompis frågade om jag tillfälligt ville hoppa in och stötta deras bolag som E-commerce Manager ett tag. Sedan blev jag kvar där innan det var dags för nästa uppdrag som E-commerce Manager nere i Köpenhamn. Jag insåg väl hur rolig den här branschen är, säger Maria Agrell.

Till vardags idag arbetar Maria Agrell som E-commerce Project Manager på Vaimo som bygger och driver e-handel för B2C och B2B kunder i Sverige och på ytterligare 14 marknader.
– Jag är E-commerce Project Manager för en av våra större kunder i Sverige och i mitt team har jag fem BE-utvecklare, fyra FE -utvecklare, Scrum master, Solution Specialist, Solution Architect och en UX-designer. Det kan vara så att jag har Europas bästa Magento-utvecklare i mitt team, säger hon och skrattar.

I Maria Agrells team i Stockholm finns kollegor från Australien, Iran, Pakistan, Storbritannien, Serbien och Sverige.

– Medarbetarna är smarta och jag älskar mitt arbete på Vaimo. Bolaget är grundat av fantastiska visionärer. Det är samerna PJ Utsi & Staffan Palopää samt David Holender från Lund. Vi ska precis börja erövra USA. Resan börjar i Chicago.

Att sitta i juryn för Svenska SEO-priset som vill uppmärksamma duktiga e-handlare i Sverige som lyckats synliggöra sin e-handel tyckte Maria Agrell var självklart.

Som gammal E-commerce Manager vet jag hur mycket slit det ligger bakom de sajter som hamnar överst när jag googlar. Klart vi ska uppmärksamma kick ass-kompetens i branschen.

Svenska SEO-priset, med SEO-byrån Pixel Nordic som huvudsponsor, belönar svenska e-handlare som åstadkommit exceptionella resultat inom organiskt sök. När det kommer till egna tips på vad man ska tänka på för att hamna lite högre upp i Google-rankningen tvekar inte Maria Agrell med svaret.

– Det hela är väldigt enkelt. Skapa relevant innehåll och var bjussig med kunskap. Sen löser sig resten.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Ulf Skarin på Veckans Affärer: “Jag uppmanar alla att sno min idé”