Carolina Gahn, fjärde generationens förvaltare av Gahns

Carolina Gahn, fjärde generationens förvaltare av det anrika tvål och -skönhetsbolaget Gahns, ett namn som har klingat genom historien i över 155 år, har inte bara överlevt tidens tand, utan har också anpassat sig och utvecklats för att förbli relevant och framstående. I en exklusiv intervju med Carolina Gahn, delar hon med sig av spännande anekdoter och historier som har format varumärket genom åren. 

En fascinerande koppling i Gahns historia är Joel Watz, skaparen av Watzins Keratin och en framstående frisör och barberare. Hans bidrag sträckte sig långt bortom det kosmetiska och nådde in i frisörernas värld. Som medgrundare av Svenska Frisörföreningen och dess ordförande, arbetade Watz hårt för att stärka frisörernas ställning i Sverige. Watzins Keratin blev en sensation mellan 1945 och 1965, en tid då hårvatten och pomada var oumbärliga för både män och kvinnor. Med löften om ökad hårväxt, understödda av husläkaren Josef Lindberg, var produkten en storsäljare och en del av Gahns framgångssaga.

Kålsängsgränd 4 i Uppsala

Carolina avslöjar att det ikoniska huset på Gahns logotyp har djupa rötter. Det är en avbild av den fastighet där företaget låg under en period på Kålsängsgränd 4 i Uppsala. En subtil men meningsfull detalj som binder samman företagets nuvarande framtoning med dess historiska plats.

Gahns har alltid varit synkroniserat med tidsandan när det kommer till design. Från annonser till förpackningar, har varumärket återspeglats i de trender som dominerat varje epok. Carolina berättar om företagets omfattande omvandling 2019, där den grafiska profilen förnyades och hållbarhet blev en central punkt. Resultatet var en positiv respons från både media och konsumenter, vilket ledde till en markant ökning i omsättningen.

“Mitt inne i centrum tillverkades det under nästan hundra år munvatten, tvål, parfymer, hudkrämer och skönhetsprodukter av alla de slag. Nu är allt borta, och det finns knappt några spår kvar av den en gång så betydelsefulla kosmetiska industrin.”

Ikoniska produkter

Från Gahns historia framträder två ikoniska produkter – hårdtvålar och den klassiska reptvålen, även känd som “The OG Soap-on-a-roap” eller badklossen. Carolina delar att dessa produkter har en särskild plats i Gahns historia och har varit med och format varumärket genom tiderna. Deras popularitet sträcker sig över generationer och har blivit en del av mångas barndomsminnen.

Reklam för Gahns tvålar. Kvinna tvättar händerna med Gahns tvål och ser samtidigt på en tennismatch mellan en man och en kvinna.
Tidskriften Filmen nr 12 år 1920
Foto: Historisk Bildbyrås samling

Familjekopplingar och minnesvärda berättelser

Som fjärde generationens förvaltare av Gahns arv delar Carolina några personliga kopplingar. Hon avslöjar att Gahns grundare, Henrik Gahn, är hennes farfars farfar. En personlig berättelse vävs in genom namnet på den populära barnserien “Dodo,” som döptes efter hennes pappa Tomas, som kallades för Dodo som barn. Familjen Gahn har lämnat sitt avtryck genom generationer och skapat en stark koppling till varumärket.

Gahns framtid –En resa mot framgång

Carolina ser ljust på Gahns framtid och berättar om pågående projekt och idéer. Med ökad omsättning och fokus på hållbarhet tror hon på en fortsatt framgångsrik framtid. Genom att kombinera det historiska arvet, skapande i Sverige och klassiska produkter, strävar Gahns mot nya höjder. Carolina ser Gahns som ett varumärke som, trots sin rika historia, blickar framåt och omfamnar de möjligheter som framtiden har att erbjuda.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.