Mathilda Wibom Westerberg – “Att vara kvinna kan vara en fördel”

I en värld där drömmar är startpunkten för äventyr, är Mathilda Wibom Westerberg en kvinna vars berättelse väver samman mod, passion och en djup kärlek till hantverket. Som grundare av det framgångsrika varumärket Juniper, har hon inte bara skapat en samling av premiumprodukter för hemmet, utan också en plattform för att inspirera andra att följa sina egna drömmar.

För Mathilda började resan till entreprenörskap i hjärtat av New York. Där hon och hennes familj kallade hem i fyra år.

– Det var där jag insåg att min dröm att starta eget inte bara var en avlägsen tanke utan en verklig möjlighet att förverkliga, berättar Mathilda.

Men det var när de återvände till Sverige, och en ny dotter välkomnades till familjen, som Juniper började ta form. Och de flyttade tillbaka till Sverige och öppnade sitt nya Showroom på Grev Turegatan 50.

Vilka utmaningar har du stött på när du startade ditt eget företag som kvinna?

Våren 2021 reste Mathilda kapital med en tre månader gammal bebis i famnen. Det fanns en medvetenhet om den låga andelen kapital som går till kvinnliga grundare. Men hennes oro var ändå mer kopplad till att hon inte är en naturlig säljare och det tog mycket tid att förbereda henne inför dessa möten.

– Denna tid måste tas någonstans ifrån, och personligen kunde jag känna att jag redan hade fullt upp med att ta hand om Pomeline och att driva företaget framåt, berättar hon.

Till höger: Mathilda Wibom Westerberg gravid i vecka 38. Till vänster: Mathilda Wibom Westerberg tillsammans med dottern Alessandra i famnen.

Vilka är dina viktigaste mål och visioner för företaget på kort och lång sikt?

– Mitt huvudmål för 2024 är att fokusera på vårt befintliga sortiment, särskilt inom sängkläder, och att göra Juniper till ett mer lönsamt företag med en tillväxt på ca 30%. På lång sikt drömmer jag om att öppna ett “Hôtel de Juniper” på Mallorca, kanske omkring tio år framåt.

– Den visionen speglar hur jag driver Juniper idag när det kommer till känsla, produktutbud och den livsstil som jag hoppas och tror att våra kunder inspireras av. Men, det är långt bort; man måste väl få drömma, inte sant?

Vilka fördelar har du sett att kvinnor har som entreprenörer och hur har du själv dragit nytta av dem?

– Kvinnor har en förmåga att skapa och utnyttja nätverk, vilket har varit till stor fördel för mig. Genom att dela erfarenheter, kontakter och stötta varandra har jag fått mycket energi och ibland även nya produktidéer eller samarbetspartners.

– Idag är vi ett mindre nätverk om cirka 5 bolagsgrundare som ses en gång i månaden. Det finns inget härligare än att lämna dessa träffar och känna att jag har kunnat dela med mig av något som en annan grundare kan dra nytta av!

Vilka nackdelar har du upplevt med att vara kvinna i affärsvärlden?

Mathilda berättar att hon inte stött på några direkta nackdelar på grund av sitt kön under hennes resa med Juniper.

– Jag tror att mitt fokus på att leverera och förverkliga min vision har skapat en miljö där jag inte har låtit kön vara ett hinder. Varje dag möter jag nya utmaningar som kräver att jag lämnar min komfortzon. Och det är en erfarenhet som bara har stärkt mig. Genom att vara den som tar ansvar för att lösa problem och driva Juniper framåt har jag vuxit som företagsledare.

– Med det sagt, så väljer jag att tro att min resa med Juniper inte har påverkats negativt av att jag är en kvinnlig grundare. Istället har jag använt det som en källa till styrka och motivation.

Hur kan samhället ge bättre stöd till kvinnors entreprenörskap?

– En åtgärd är att skapa fler möjligheter till nätverksträffar för bolagsgrundare, vare sig du är en manlig eller kvinnlig bolagsgrundare. Förutom detta behöver samhället bli mer flexibelt när det gäller föräldraledighet. Och barnomsorg för att stödja kvinnliga entreprenörer som balanserar att driva bolag med att vara en närvarande föräldrar, säger Mathilda Wibom Westerberg och fortsätter:

– Jag kan förstå att samhället inte är designat med mig som entreprenör och trebarnsmamma i grunden, men jag anser definitivt att det finns utrymme för förbättring. Genom att göra det lättare att kombinera dessa två fantastiska roller, att vara förälder och driva eget företag, tror jag att fler kvinnor kommer våga förverkliga sina drömmar om att starta eget!

Hur ser framtiden ut?

– Jag ser otroligt mycket fram emot 2024. Att driva Juniper från vårt nya kontor och Showroom i Stockholm tillsammans med mitt fantastiska team. Jag bara älskar att kliva in i Junipers showroom på morgonen, vår första fysiska plats sedan starten 2019. Att få bjuda in våra kunder och de som är nyfikna på Juniper till vår lilla värld. Hôtel de Juniper, ger mig en enorm inspiration och lyckokänslor varje dag. När det gäller vårt produktutbud, så ligger vårt fokus på våra kunders favoritprodukter: sängkläder och handdukar!

Vill du läsa mer? Klicka här. Följ oss på vår Instagram @modernalivet

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.