fbpx

Livsstilscoachen: 8 tips för harmoni i morgonstressen

Morgonstund har guld i mun. Eller? Man önskar verkligen att det var så. För många slutar oftast morgonen i kaos och att man är alldeles för sen ut genom dörren. 

När man googlar på bra morgonrutiner så finns det många bra råd: yoga, meditera, drick citronvatten, vänta med kaffe tills senare, ta en skön dusch, ät en stor bra frukost, läs en bok, och så vidare. Dessa tips måste vara skrivna till en utvilad singel som har full koll på allt!

Mångas verklighet på morgonen ser annorlunda ut, särskilt dom som har barn – tiden räcker helt enkelt inte till. Eftersom en dålig start oftast påverkar resten av dagen har jag prövat några enkla saker som frigör tid och som faktiskt funkar. Här kommer mina 8 bästa knep:

1. Va en tidsrealist
Sätt klockan en kvart tidigare än vad som precis behövs för att klara morgonen. Då har man lite marginal och kan förhoppningsvis vakna med lite lugn.

2. Se till att dricka mycket
Drick kaffe, té, kall saft, citronvatten, det som passar. Vätska sätter igång cirkulationen vilket är bra efter flera timmar sängliggande.

3. Duscha och kom igång
Det finns inget som gör att man kommer igång så mycket som att duscha på morgonen. Men om du till exempel har mycket hår och en lång ”tvätta håret-procedur” som gör att du känner dig stressad, testa duscha och tvätta håret kvällen innan. Du kan också testa att göra några stretchande rörelser under tiden du duschar på morgonen och ta kallt vatten som avslutning. Då kommer du riktigt igång!

4. Välj kläder dagen innan
Hellre lägga en stund på kvällen för att slippa vela på morgonen. Om du inte gjort det och börjar få bråttom, ta en outfit som alltid funkar även om du haft det flera dagar i rad (ingen bryr sig).

5. Gör en enklare frukost
Är du en frukostmänniska? Frukost i all ära men ät en enklare frukost som inte kräver massa tid och disk.

6. Skapa mysig stämning
Även om frukosten kan vara enkel så kan den bli smarrig. Duka upp fint med något levande ljus. Ge dig själv och dom du bor med en bra start på dagen.

7. Du behöver inte vara übersocial
Är du en sån som kan vara på dåligt humör på morgonen? Ibland orkar man bara inte lyssna, gå in i en diskussion eller dela med sig av sin åsikt på morgonen. Säg till personen du pratar med att du inte är på humör att prata riktigt än. Men säg det på ett trevligt sätt för att undvika onödiga gräl.

8. Fastna inte framför mobilen eller mejlen
Vänta med jobbmejlen innan du kommer till jobbet. Det kan bara skapa onödig stress och tankespridhet. Läs istället tidningen eller kolla på morgon-TV. Om du åker kommunalt till jobbet kan du passa på att kolla Facebook och Instagram då.

Om morgonen ändå blir full med kaos och stress?
Försök hålla lugnet. Inte det lättaste, men stress leder bara till onödiga gräl. Försök låta stressen rinna av dig – ner med axlarna, ta några djupa andetag och lyssna eller sjung på en bra låt påväg till jobbet.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Vi tipsar om fem härliga hälsoretreat att ladda med i höst