fbpx

Långfingrade! Bekännelser från en hotellmissbrukare.

Över hälften av svenska resenärer erkänner att de har stulit minst ett föremål från ett hotell när de är på semester.

Det visar sig att även svenskarna är gentlemannatjuvar. Den nya studien ’Sticky Fingers’ från Hotels.com® avslöjar att över hälften av svenska resenärer (54%) har stulit minst ett föremål från ett hotell. Dessutom berättar 73% av dem gladeligen för sina vänner och familj om sin senaste plundring, utan en gnutta skam!

Med begränsat resande under det senaste året är svenskarna redo att leva sitt bästa hotelliv igen, och 37% tycker att det ”ultimata kapet” är en gratis natt på ett hotell. Cirka två tredjedelar (65%) av svenskarna medger dock att toalettartiklar i ministorlek toppar listan över föremål som de älskar att sno med sig när det njuter av sin hotellsemester.

Det ultimata hotellivet

Medan svenskarna vill ha en balkong (51%), en vacker utsikt (46%) och en stor och pampig säng (41%) samt ett dekorativt rum (40%), kan dessa föremål…vågar vi säga det…inte stjälas! (Hotellägare, gläd er!) Men frestelsen är enorm när det gäller de mindre, lättillgängliga föremål.

Efter de små toalettartiklarna (65%) erkänner 24% att de har tagit hem portionspåsar med te, kaffe och socker, 16% har strosat hem med hotelltofflor och 10% har avslutat sin vistelse med en hotellmorgonrock för att vi bibehålla hotellkänslan även när solbrännan har bleknat.

Mer överraskande är att svenskarna erkänner att de även stulit lite ovanligare föremål såsom Tv:n (4%), tallrikar och bestick (3%), kaffebryggare/vattenkokare (1%), och till och med receptionsklockan (2%). Men totalt sett vinner definitivt komfort, över en femtedel (22%) säger att om det fick ta ett valfritt föremål från ett hotell skulle det vara den läckra morgonrocken och tofflor, framför hotellkonst, möbler och den stora sängen.

”Vi vet att ni alla saknat att stjäla hotellartiklar, från tofflor till bestick och till och med TV-fjärrkontrollen, därför är Hotels.com är här för att hjälpa dig att återvända till ditt tjuvaktiga sätt säger Emma Tagg, chef för Global & EMEA Brand Communications på Hotels.com.

Ett skyldigt nöje för 17% av svenskarna

Endast 17% av svenska resenärer känner någon skuld när de tar med sig några av de mindre föremålen från hotell – ingen ”skuldresa” här. En fjärdedel (26%) tycker att det är normalt att plocka med sig ett föremål eller två…vi vet alla att det är omöjligt att säga nej till de mjuka tofflorna. Slutligen finns det de som lever för adrenalinkickar och som säger att de älskar spänningen (5%) av att fylla fickorna med croissanter från buffén innan de checkar ut – snacka om att leva på gränsen!

Vad vi saknar mest

Eftersom 2020 var året som aldrig var för resor, är det tydligt att svenskarna är redo att återgå till de lyxiga hotellsängarna och njuta av den 5-stjärniga behandlingen igen. Medan resandet varit begränsat, erkänner över hälften (54%) av svenska resenärer att de saknar att få maten tillagad av en hotellkock mest. 45% saknar de lyxiga stunderna i hotellets bubbelpool och spa mest – skicka massageoljan med lavendelinfusion, tack! 33% saknar att få sitt rum städat, för 34% handlar det om krispiga lakan, och 18% är redo för VIP-behandling med lyxiga toalettartiklarna.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Upplev pittoreska Mariefred – Mälarens pärla som har allt