fbpx

Trender i sociala medier 2021

De senaste globala trenderna i sociala media

Efter att omtumlande 2020, är det nu dags att blicka framåt och hänga på de senaste trenderna i sociala medier 2021. COVID-19, nedstängningar och utegångsförbud har förändrat både vårt beteende och användandet av sociala plattformar. Vi har blivit tvungna att hitta alternativa sätt att umgås, shoppa och arbeta som har drivit på den digitala utvecklingen. Vi kommer inte heller gå tillbaka till hur det var förut, så vad gör vi?

Det märks tydligt att årets trender i sociala medier 2021 är färgade av den snabba utvecklingen. Vi ser en tydlig ökning av värden som medkänsla och äkthet och inspireras att tänka nytt för att hänga med. Nu gäller det alltså att se över sin strategi och hänga på utvecklingen för att lyckas med sociala medier 2021.

Här är några av våra favoriter!

Social shopping är framtiden

Mest intressant är helt klart social shopping! Vi spenderar mer tid på sociala medier än någonsin. Inte bara för att prata med vänner och dela upplevelser, utan även för att söka efter saker vi behöver. Facebook, Instagram och Snapchat har alla sociala affärer som efterliknar den vanliga shopping som vi är vana vid i affärer. Utbudet är med skräddarsytt efter vad vi tidigare visat intresse för. Dessutom kommer man snart kunna betala direkt i Instagram-appen. Det blir nog det stora genombrottet för social shopping.

Instagram Shopping Checkout Foto: TechCrunch

Företag blir mer personliga och humana

Personalisering blir allt viktigare och undersökningar visar att nästan 70% av användarna endast är intresserade av personlig marknadsföring. Företag som vill lyckas bör alltså försöka förstå hur deras varumärke och röst passar in, och vilken roll de har i sociala kanaler. För att lyckas är det avgörande att lyssna in sin målgrupp och fokusera på vad de tycker är viktigt.

Korta videoformat –  ett måste för att nå Gen Z 

Rörligt, rörligt, rörligt. Vi har hört det förr men det får gärna repeteras. Med grymma verktyg som Reels och TikTok behöver vi inte ens några externa videoappar för att göra engagerande videoklipp till de olika plattformarna.

Video fortsätter att växa och är lättare än någonsin att skapa

Social gaming är en av de stora trenderna i sociala medier 2021

Social network gaming, eller social media gaming, är spel som spelas via de sociala nätverkens plattformar. Vanligtvis med fler spelare än två. Fler än någonsin spelar mobilspel idag och det fortsätter öka. Senaste trenderna inom social gaming är bland annat att titta på istället för att spela, och kanske mest intressant, spelbara annonser där man kan provspela innan man bestämmer sig för att köpa spelet.

Ljud, live och tidsbestämt innehåll

Trenden med livestreams och innehåll som bara finns kvar en förutbestämd tidsperiod kommer att fortsätta öka. Det är nämligen en del av den personliga trenden där vi vill se mer genuint och spontant innehåll. Av samma anledning har Clubhouse fått så stort genomslag. Vi vill helt enkelt ha mer direkt kommunikation med riktiga människor, än förädlade bilder och perfekta, förinspelade videos.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Premiär för nya realityserien “Modell för en dag” med Hannah Widell och Amanda Schulman