fbpx

Möt Astrid Wild – uppstickaren som vill skaka om outdoorindustrin

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell är duon bakom nya Astrid Wild, modebolaget som designar stilrena outdoorkläder. För kvinnor av kvinnor.

Foto: Malin Fränberg

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell frågade sig varför ingen har designat outdoorkläder för kvinnor med stilren design och flera användningsområden. Nio månader senare lanserar de nu outdoorvarumärket Astrid Wild med en kollektion outdoorkläder utvecklade specifikt för kvinnor, som fungerar lika bra i skogen som i stan. 

Friluftsliv och särskilt vandring har de senaste åren vuxit till en global trend och sägs vara “nya yogan”. Men de etablerade outdoorföretagen klamrar sig fast vid en förlegad syn på vilka som ägnar sig åt vandring och friluftsliv, vilket tar sig uttryck i oinspirerad design och klyschig marknadsföring.

Vill gå ifrån “Pink and shrink”-metoden
Många av företagen är väldigt gamla och designmetoden “Pink and shrink” används fortfarande vid utveckling av kvinnokläder, vilket innebär att man tar modeller utvecklade för män, gör storlekarna mindre och ändrar färg.

– Ingen har designat outdoorkläder som är snygga nog att ha på sig till vardags utan att för den skull förlora sin funktion, säger Maria. Med Astrid Wild utmanar vi den konservativa outdoorvärlden som domineras av likriktad design och stereotyp kommunikation riktad till den manliga extremskidåkaren.

Genom att erbjuda fler valmöjligheter att uttrycka sin egen stil, hoppas vi fler kvinnor upptäcker friluftslivet och alla dess positiva hälsoeffekter.

Den snygga fleecejackan i återvunnen ull är en av tre produkter i den första kollektionen.

Maria och Jemina träffades på startupprogrammet Antler i januari 2019
Nio månader senare lanseras nu deras första kollektion – en byxa i vind och vattenavvisande material, en t-shirt i merinoull och en fleecejacka i återvunnen ull.

– Vi har valt att undvika säsongsdrivna kollektioner och istället arbeta fram den perfekta outdoorgarderoben med noggrant utvalda plagg som har en mängd användningsområden.

Våra plagg är designade att användas under en längre tid och de fungerar lika bra på vandringen, i svampskogen och på segelbåten, som i stan på hundpromenaden och i lekparken, berättar Jemina.

Spännande produktutveckling med digitalt community
Jemina och Maria grundade Astrid Wild med ett spännande koncept för produktutvecklingsprocessen. Utöver hjälpen de fått från experter inom design, tillskärning och funktionskläder, så har de även skapat en digital community där tusentals kvinnor har fått påverka allt från från färgval, passform och funktion till företagets namn.

– Vi började bygga upp mejllistor och följare i digitala kanaler så fort vi satte igång. Dessa kvinnor har sedan fått ge feedback i hela produktutvecklingsprocessen, berättar Maria.

Det intressanta och roliga var att deras feedback verkligen stämde. De färger som vann omröstningen på Instagram är verkligen de färger som sålt bäst. Industriexperterna rekommenderade svart och den färgen har varit minst populär. Att lyssna på målgruppen visade sig vara helt rätt.

Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck är grundare av nya Astrid Wild.

Producerar efter efterfrågan
Duon har valt att arbeta med “en snabbfotad och hållbar affärsmodell”, som bland annat innebär att man säljer enbart genom den egna webbshoppen utan mellanhänder.

– Vi har valt en strikt D2C-affärsmodell där vi inte fastnar i retail- eller återförsäljarecykler, som ofta måste planera sin produktion minst ett år i förväg. Genom detta och den nära kontakten med vår målgrupp, kan vi producera efter efterfrågan, och snabbt anpassa oss efter kundens säljdata och preferenser, förklarar Jemina.

Och efterfrågan har visat sig vara stor. Sedan lanseringen, för tre veckor sedan, har vi sålt över 100 plagg globalt till Sverige, Finland, Storbritannien och USA, tillägger Maria.

Vikten av sociala medier
De valde även att tidigt profilera Astrid Wild på sociala medier och satte upp ett Instagramkonto redan från dag ett. Detta trots att webbshoppen inte lanserades förrän nio månader senare.

– Sociala medier har varit extremt viktigt för oss i uppstarten. Dels för att validera vårt koncept och möta potentiella kunder som ger feedback och input, men även för att hitta samarbetspartners. Idag driver de sociala kanalerna en stor del av vår försäljning och marknadsföring. Det är otroligt hur många man kan nå!

Att bygga ett varumärke tar tid så i efterhand är vi väldigt glada att vi började så tidigt. Utan feedback från vår digitala community hade varumärket inte sett ut som det gör idag, avslutar Jemina.

Astrid Wild erbjuder stilrena och funktionella outdoorkläder för kvinnor, som fungerar lika bra i skogen som i stan.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
l2GMwURpRc1wmE6D9YYPpA_linda+social
Advokaten: Varför finns det så få kvinnliga delägare på svenska advokatbyråer?