fbpx

J.Lindeberg växer med Andreas Koschnike som e-handelschef

Förra året värvade modetillverkaren J.Lindeberg Andreas Koschnike, grundare av Caliroots. Som e-handelschef är han den person som nu leder det svenska varumärkets digitala expansion.

– Jag blev headhuntad förra året till J.Lindeberg som Head of E-Commerce. Detta efter ett par år som entreprenör och konsult. Jag klev på under hösten med uppdraget att ta hem e-handeln till bolaget då det drivits externt under ett par år, säger Andreas Koschnike.

Sedan han blev anställd har Andreas Koschnike bland annat byggt upp ett team och hittat rätt partners för att kunna fortsätta J.Lindebergs resa att utveckla varumärket samt stärka företagets digitala affär. Bland annat har man valt att satsa på Shopify som plattform.

– Tack vare bra nätverkskontakter samt tidigare projekt, kunde vi hamna rätt och få lite mer enterprise-hjälp. Vi har även använt lite olika erfarna konsulter som jobbat med Shopify tidigare, förklarar Andreas Koschnike.

Enligt Andreas Koschnike har Shopify som plattform underlättat arbetet, inte minst på techsidan.

– Och även vad det gäller att kunna välja bland alla de olika appar med connectors på plats. Att inte behöva custombygga så mycket har gjort att vi kunnat lägga all den tid och energi på frontend, UX, design och uttryck som ett premium fashion-varumärke behöver för att få till rätt uttryck och känsla på webbplatsen, säger Andreas Koschnike.

Grebban som byrå

Huvudbyrå för hela uppdraget har varit Grebban, en svensk varumärkes-, design och e-handelsbyrå. Bland annat har man långtgående expertis inom e-handel, DTC och headless.

– Vår roll i uppdraget har varit uppdatering av den digitala identiteten, e handelsdesign, e-handels- och Shopify-experttjänster, utveckling samt projektledning, förklarar Anton Johansson som är vd på Grebban.

Enligt Anton Johansson finns det en rad saker man som företag bör göra om man vill bygga framgång online likt J.Lindeberg.

– Våga satsa på kundupplevelse- och design, och låt det få vara en lika stor del som själva teknikimplementationen. Att migrera till ny e-handelslösning är bra men det som på riktigt skapar värde över tid är att skapa ännu bättre varumärkes- och kundupplevelse.

Framtidsresa

Den digitala tillväxtresan har bara börjat för J.Lindeberg. Man har ett par större projekt som man planerar att utveckla efter lanseringen för att kunna stärka UX och uttryck.

– Dessutom kommer vi nu efter lanseringen i Europa, fortsätta och faktiskt lansera i Korea inom kort, med lokal sajt samt en ny flaggskeppsbutik, förklarar Andreas Koschnike.

Utmaningarna är många under 2023 för varumärken som satsar på e-handel. Flexibilitet och innovation blivit faktorer som kan avgöra vilka företag som klarar sig igenom den stundande lågkonjunkturen.

– J.Lindeberg är ett bra exempel på ett företag som lyckas med sitt varumärkesbyggande med hjälp av våra lösningar. En utveckling som verkligen glädjer mig, säger Susanne Holmsäter, nordisk chef på Shopify.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.