Så kan du som entreprenör använda AI i din marknadsföring

Artificiell intelligens och maskininlärning har visat sitt värde inom digital marknadsföring. Men kommer de att stjäla kommunikatörens jobb? Troligtvis inte i dagsläget. Snarare ges det nu nya möjligheter att skapa mer och bättre innehåll med hjälp av tekniken. Vi förklarar mer!

Frågan om AI kan ersätta mänsklig kreativitet har väckt oro bland många kreativa yrken, inte minst bland kommunikatörer. Men sanningen är att AI har sina unika begränsningar. Kreativitet, passion och empati är strikt mänskliga egenskaper som maskiner inte kan kopiera.

Mänskliga skribenter kommer alltid att behövas för innehållsskapandet eftersom de är de enda som kan presentera en upplevelse på det mest tankeväckande och engagerande sättet. AI kan däremot fungera som en mycket effektiv assistent för att öka ens produktivitet.

Tekniken kan bland annat användas för att generera specifikt innehåll för inlägg i sociala medier, korta rapporter, nyhetsuppdateringar och meddelanden som används i chatter.

Positiv inställning

Personer som arbetar inom PR- och kommunikation i Norden verkar som tur är ha en övervägande positiv inställning till artificiell intelligens som arbetsredskap. I samarbete med Mynewsdesk har Hubspot tagit fram en nordisk rapport om PR- och kommunikation, byggd på trendanalyser, expertintervjuer och enkätsvar från 450 yrkesverksamma. Rapporten lyfter bland annat branschens syn på att använda AI för att skapa engagerande innehåll i olika kanaler.

Den nya tekniken håller redan på att omforma det sätt på vilket organisationer tar fram innehåll och frågan om AI:s roll är något som engagerar kommunikatörer över hela världen. Rapporten visar bland annat att en majoritet (60%) säger att de kommer använda AI-tjänster för innehållsproduktion i framtiden.

– Det finns en önskan om mer resurser för att producera mer kreativt innehåll. Men många företag och organisationer har brist på både tid och pengar. En lösning på detta är att producera mindre content men göra det bättre. Nästan sex av tio tror att det kommer att finnas en trend mot innehåll av högre kvalitet som produceras mer sällan och i färre kanaler, säger Pernilla Jungåker, marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen.

Bra hjälpmedel

Däremot menar lika många (61%) att AI inte kommer att kunna skapa lika bra innehåll som människor.

– Något vi ser i rapporten är att många tror att AI kommer att vara ett bra hjälpmedel för kommunikatörer i framtiden. Men det finns också de som är tveksamma och avvaktande. En sak är säker – AI är något som vår bransch kommer att behöva förhålla sig till framöver, säger Lotta Laurin, CMO på Mynewsdesk.

AI kan hjälpa till att generera hundratals idéer om innehållsämnen och nyckelord på bara några sekunder med några få klick. En som använt AI för att ta fram innehåll som kräver mycket research är kommunikationsexperten Pia Pinkawa. Hon förklarar i rapporten hur imponerad hon är över vad den nya tekniken kan bidra till redan idag.

– Jag har använt AI när jag skrivit material om hållbarhet, vilket har sparat mycket tid. Det jag ser är dock att AI än så länge inte kan generera innehåll som rör känsliga ämnen.. Den typen av texter kräver handpåläggning för att kunna bli bra.

 

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.