Vi har väl alla varit med om en tub av något som har läckt ut och kladdat ner hela necessären? Att rengöra en necessär efter ett sådant missöde kan vara knepigt och resulterar ofta i att man förr eller senare behöver köpa en ny.
Ett brinnande intresse för resa och hudvård gjorde att systrarna Emma och Sara Ahlgren ständigt var på jakt efter den perfekta necessären. De tröttnade till slut på utbudet som fanns på marknaden och bestämde sig för att skapa en egen, utan kompromisser mellan stil och funktion.
Grundidén är att förändra sättet necessärer används och konsumeras på säger Emma Ahlgren, grundare av Bon Voy
Vad är Bon Voy och vad betyder varumärket för er?
– Grundidén är att förändra sättet necessärer används och konsumeras på. Med Bon Voy Bag`s uttagbara och maskintvättbara innerfoder förlängs livslängden för en produkt som annars blir ofräsch alldeles för snabbt säger Emma Ahlgren, grundare av Bon Voy.
– Vi tycker att det ska vara trevligt att packa ned och packa upp din necessär. Oavsett om du bara ska övernatta en natt på hotell, eller iväg på en längre resa ska du resa med en lyxig och härlig känsla. Att packa schampo och solkräm separat i en plastpåse är ett ganska vanligt fenomen. Många vet hur kladdigt det brukar bli. Genom att skapa ett hållbart alternativ vill vi motivera fler att investera i sin necessär. Den ska dessutom vara snygg nog att stå framme på badrummshyllan när du får gäster fortsätter Emma.

Hur kom ni på konceptet med Bon Voy?
– Av någon anledning glömmer jag alltid att skruva på korken ordentligt på mina produkter säger Emma. Varje resa började därför med ännu en förstörd necessär. Sara, min syster är en riktig skönhetsjunkie. Hon hade svårt att hitta necessärer som är snygga samtidigt som de rymde alla hennes produkter. Vi hade båda problem att hitta snygga necessärer som fyllde våra behov. Tillslut tröttnade vi på att använda necessärer som en förbrukningsvara. Då kom vi på idén och bestämde oss för att skapa något eget som var snyggt och hållbart.

Berätta om er resa så här långt
– Bon Voy lanserades september 2019 av mig, Emma. Det är också jag som driver och äger bolaget på egen hand. Jag har sen barnsben dröm om att driva eget bolag och har i princip gått och väntat på att komma på en idé bra nog att förverkliga.
– Att produktutveckla och hitta rätt fabrik var den absolut mest utmanande biten. Jag har ingen erfarenhet av vare sig produktion eller inköp så allt var nytt för mig. Det tog oräkneliga antal sample-rundor innan jag tillslut var nöjd med produkten och vågade gå till produktion.
Sedan start har Bon Voy sålt slut på lagret ett flertal gånger och etablerat ett flertal återförsäljare som Lyko och NK. De är dessutom unisex och producerad i 100% veganska material.
– Bolaget har jag finansierat helt med egna medel. Jag hade därför inte råd med kostsam marknadsföring och kunde inte anlita en PR-byrå och göra lyxiga pressutskick. Såhär i efterhand var bra för det tvingade mig att tänka extra kreativt vid lansering.
– Redan från början var jag säker på att jag ville bygga upp brandet organiskt. Detta genom att låta profiler testa vår produkt och endast rekommendera den om de tyckte att den var bra nog. En strategi som fungerade bra. Redan från första veckan fick vi stor spridning av kända profiler som älskade vår produkt.

Vad händer härnäst för Bon Voy?
– Vi har nyligen lanserat vår Medium Size Weekend. Det är den perfekta sizen för en helg på landet eller andra kortare resor som vi gör mycket av nu under sommaren.
– Precis innan sommaren började jag marknadsföra Bon Voy i Europa med bra resultat. Det känns otroligt kul och spännande. Planen är att fortsätta expandera över hela Europa och så småningom i USA. Framöver kommer jag att fortsätta utveckla produktlinjen.
The Bon Voy Bag finns i tre storlekar, flera olika färgkombinationer och går att köpa på bonvoybags.com.
Läs om fler härliga startups här!