fbpx

Unga entreprenören: “Fler borde prova på att starta eget”

Victor Tomas
Victor Tomas, student och entreprenör.

Vi träffade på Victor Tomas som vill uppmuntra fler unga till att starta företag. Han menar att det inte behöver vara så komplicerat, man kan ta enkla vägar, och framför allt tror han att många kommer ångra sig om de aldrig provar. 

Berätta, vem är Victor Tomas?

— Jag är en 22-årig kille från Göteborg, numera bosatt i Lund där jag pluggar ekonomi samtidigt som jag driver mitt bolag Ciaso Media. Frågan är ju om jag driver bolag vid sidan av studierna eller pluggar vid sidan av att jag driver bolag. Jag lägger absolut majoriteten av min tid på Ciaso Media, men det känns som att studierna fortfarande är min huvudsyssla då jag lever kvar i den världen lite.

— Jag har tidigare drivit egna mindre e-handelssidor, jobbat på Svenska Handelskammaren i London och NA-KD.com. Har alltid varit någon med mycket energi och någon som vill väldigt mycket. Det tog ett tag innan jag lärde mig nog om mig själv för att kunna kanalisera det på bästa sätt.

Vad gör ditt företag Ciaso Media?

— Vi hjälper e-handlare med deras digitala marknadsföring, för tillfället endast med deras betalda annonsering på Facebook och Instagram. Planen är att så småningom även gå över till fler kanaler. Det är ingen svår, glamorös eller särskilt cool affärside, men det behöver den inte vara. Den behöver bara fungera, och det gör den. Det positiva är att det är inga kostnader, bara vinst.

För tillfället generar vi runt två till tre miljoner i försäljning åt våra klienter varje månad och ökar stadigt. Känns både lite galet och roligt att man får vara med om de siffrorna samtidigt som man läser makroekonomi och löser formler.

Hur kom du på affärsidén?

— Idéen är verkligen ingenting revolutionerande, utan ett klassiskt tjänsteföretag där jag säljer min tid och kunskap inom ett visst område. Jag kom på att jag ville starta en byrå för några år sedan när jag bodde i London. Där kom jag i kontakt med så enormt mycket människor och företag, olika branscher och personligheter, så man fick verkligen en inblick i vad som fanns där ute.

— Jag hade länge haft ett intresse för marknadsföring och även pysslat med sociala medier på olika sätt ett tag. Sen när jag kom på att det bästa för mig, av olika anledningar, vore att starta en byrå så bestämde jag mig först för att se till att jag verkligen visste vad jag höll på med. Jag har träffat många som inte på riktigt vet vad de håller på med och bestämde mig väldigt tidigt i min karriär för att jag verkligen skulle “know my shit”.

— Det var då jag startade olika mindre e-handelssidor som jag drev vid sidan av mitt arbete i lite mer än ett år. Sen när jag började plugga i Lund så kände jag att det vad dags att ta tag i det och drog igång.

Berätta om branschen, varför är den så aktuell?

— Allt med sociala medier är ju i konstant förändring. Algoritmerna förändras, verktygen man använder och förutsättningarna man har. Ta bara Apples uppdatering som försvårar för Facebook-annonsering som precis har skett. Huvudanledningen till varför man vill annonsera på alla dessa plattformar kvarstår dock densamma, det är där man lättast når sin målgrupp och till bäst pris.

— Så även om förutsättningarna ändras så måste man justera sina metoder och konstant vara anpassningsbar. Det är då man fortsätter att vara aktuell och fortsätter att öka. Det är förvånansvärt många företag som fortfarande inte ens intagit startposition i sociala medie-loppet.

Det finns enormt mycket möjligheter, om du så vill starta egen e-handel eller kapitalisera på sociala medier på något annat sätt.

Varför tycker du att fler unga borde starta eget?

— Oavsett vad för typ av bolag det handlar om så tycker jag verkligen att fler unga borde starta sina egna bolag, eller vad det ens kan vara, bli artist eller byggare. Än mer de som sitter i samma sits som jag, alltså som fortfarande studerar. Vår generation har vuxit upp hand i hand med idén om att starta sitt egna bolag är något glamoröst. Det i sig har gjort att många av oss har en idé om att det verkligen är det man vill göra.

— Jag vet att det finns så många som verkligen vill, eller bara har idén om att de vill, men inte tar tag i det. Och det tror jag kommer hemsöka dem. Jag vet inte ens om detta är det jag kommer göra resten av mitt liv, men det var så värt att prova, fler borde göra det. Internet har rivit ner barriärer och ju yngre man är desto mindre risk är det generellt.

Jag tänker på alla de som sitter och vill, men inte tar steget. Jag tror att de kommer ångra sig så mycket när tiden rinner dem ur händerna.

Läs gärna mer om Victor Tomas företag Ciaso Media eller connecta med honom på Linkedin.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Bianca Ingrosso för Nelly.com
Nelly.com är partner när Bianca Ingrosso lanserar sin första klädkollektion