fbpx

IQ-chefen: “så kan du dricka smartare under festligheter i höst”

Mer än 8 av 10 svenskar glömmer bort att hålla avstånd när de har druckit alkohol. IQs VD Karin Hagman ger sex tips för hur du ska tänka smartare när drickandet nu flyttar inomhus.

Karin Hagman, VD för IQ som verkar för en smartare syn på alkohol. Foto: Press
I samarbete medIQ

Sedan Covid-19 drabbade Sverige har Folkhälsomyndighetens riktlinjer påverkat hur vi umgås. De  flesta följer riktlinjerna på ett bra sätt. Men vissa riktlinjer, som anses självklara, suddas ut i  sammanhang runt alkohol. Det rapporteras nu om ett besvärligt pågående krogliv i flera storstäder i  Sverige. 

I takt med att vädret blir kallare flyttar en större del av drickandet och det sociala livet inomhus. Enligt en ny undersökning från IQ tycker fler än åtta av tio svenskar att det är lätt att glömma bort att hålla avstånd efter att de har druckit alkohol. Därför har IQ tagit fram en lista med konkreta  tips. För att få svenskarna att reflektera över sina alkoholvanor i Coronatider och påminna om att förhålla sig till de riktlinjer som finns, för att minska risken att bli smittad eller sprida virus.  

Unga har svårare att hålla avstånd

IQs undersökning visar även att gruppen mellan 18–34 år har ännu svårare att hålla avstånd när de har druckit. Nästan 9 av 10 anser att de lätt glömmer bort det i samband med alkohol.

På flera ställen i världen har pandemin lett till en ökad reflektion kring riskerna med alkohol och i jämförelse med Sveriges lite stökiga krogliv har andra länder som till exempel Norge börjat förbjuda alkoholservering efter midnatt och i Storbritannien har pubarna stängt efter kl. 22 för att hindra smittspridningen. 

Det behövs bara små mängder alkohol för att hjärnan ska påverkas och vårt konsekvenstänkande minska. När vi dricker förändras våra tankar, vårt beslutsfattande och beteende. Det är lätt att falla in i gamla vanor där vi festar för tätt ihop. Nedan följer en lista från IQ på hur vi kan tänka och agera smartare när vi ska dricka eller när vi befinner sig i sociala sammanhang med alkohol inblandat. 

Tipslista: 

  1. Behåll dina vardagsrutiner och se upp med att dricka mer än vanligt bara för att omvärlden känns stressande. Att tröstdricka är inte en hållbar lösning.  
  2. Tänk på att inte dricka för mycket i sociala sammanhang. Det är lätt att glömma bort att hålla avstånd till andra när man druckit alkohol. 
  3. Bestäm dig för hur mycket du ska dricka – i förväg. Det är ofta svårt att dividera med sig själv när du väl börjat dricka, tänk igenom din alkoholkonsumtion och hur du ska agera när du till exempel ska hälsa på folk eller hålla avstånd. 
  4. Håll koll på ditt drickande. Om du dricker alkohol, se till att dricka under gränsen för riskbruk, (tio små glas vin eller öl i veckan). 
  5. Varva med alkoholfria drycker, det finns många att välja på. 
  6. Hitta andra sätt att umgås. Föreslå aktiviteter som gör att ni rör på er och har trevligt tillsammans, det går att vara utomhus även om det är kallare. 

Fakta om undersökningen
Kantar Sifo genomförde, på uppdrag av IQ, en riksrepresentativ undersökning under perioden 16–19 september 2020. Totalt deltog 1 044 personer i åldern 18–79 år.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Nybliven förälder och sömnbrist? Här är 10 tips som hjälper mot tröttheten