fbpx
Emilia de Poret. Foto av Susanne Kindt

Så vill vi klä oss på kontoret när restriktionerna lyfter – Experten förklarar varför

När svenskarna förbereder sig inför att restriktionerna ska lättas går meningarna isär om det är en mer uppklädd – eller mer bekväm klädstil som ska gälla på landets kontor. Klarnas Fashion Director Emilia de Poret delar med sig av sina tankar och spaningar inför hösten.

Den 29:e september lyfter nästan alla restriktioner i Sverige vilket för många innebär ett slut för hemmajobbandet. Inför återkomsten till kontoret planerar fler än varannan (58%) att ändra sin stil – vilket stilbyte man planerar att göra skiljer sig dock åt.

34% planerar att ha på sig mer bekväma kläder på jobbet än innan pandemin.

Fler män (36%) än kvinnor (33%) vill ha på sig mer bekväma kläder när de kommer tillbaka till jobbet.
Bland 26-35-åringar vill så många som 38 procent klä sig mer bekvämt på jobbet – att jämföra med 18-25-åringar (33%) och 36-45-åringar (32%).

24% planerar att klä upp sig mer på jobbet än innan pandemin.

Fler kvinnor än män planerar att klä upp sig mer (26% respektive 22%).
Var tredje svensk mellan 18-25 år (33%) uppger att de vill klä upp sig mer på jobbet, att jämföra med var femte (22%) av 26-35 åringar och 36-45-åringar (19%).

Klarnas Shopping Index i Sverige visar att bekväma klädesplagg har ökat i popularitet inför hösten – något som bekräftar att många vill fortsätta klä sig bekvämt även när restriktionerna lyfter. Samtidigt tyder statistiken på att hemmakontorets storhetstid kanske inte är riktigt över ännu. Försäljningen av mjukisbyxor (+22%) har skjutit i höjden igen efter många månaders sjunkande försäljningssiffror samtidigt som pyjamas (+37%) också ökat i popularitet under augusti.

Bekväma plagg som även är uppklädda, och således kanske smälter in bättre i kontorslandskapet, såsom trikåklänningen (+495%), har sett den största ökningen.

– Att det bekväma modet är här för att stanna råder de inga tvivel på. En av höstens hetaste trender är stickat från topp till tå. På catwalken dominerade stickade set och svepande stickade klänningar. Mjuka och varma plagg som med rätt styling både kan kläs upp och kläs ner. Myssetet 2.0 helt enkelt, säger Emilia de Poret, Fashion Director på Klarna.

Emilia de Poret
Emilia de Poret är Klarnas Fashion Director sedan november 2020.

Kostym ett nyckelplagg

För de som planerar att klä upp sig ännu mer på jobbet verkar kostym vara ett nyckelplagg då försäljningen inom denna produktkategori ökat med 67 procent under augusti. Vidare har andra uppklädda plagg som kjol (+185%) och klänning (+198%) också ökat avsevärt under samma period.

– För en del som jobbat hemifrån länge finns en längtan efter att ta ett helhetsgrepp om sin stil. Att hitta sin “jobbkostym”, som absolut inte måste vara en kostym, blir då extra viktigt. Att just försäljning av kostymen, kjolen eller klänningen ökat är inte särskilt förvånande. Välskräddade och välsittande plagg gör att vi känner oss skarpa och trygga och när vi trivs i våra kläder levererar vi så mycket bättre, fortsätter Emilia.

Man kan även se att många svenskar försökt suga ut det sista ur sommarvärmen då försäljningen av linnebyxor (+830%) och linneklänningar (+380%) varit fortsatt hög även i augusti.

Om undersökningen
Klarnas stora modeundersökning har gjorts i samarbete med researchbolaget Dynata och genomfördes i maj 2021 i totalt 15 länder. Sammanlagt deltog 15 934 personer över hela världen, varav 1 025 personer i Sverige. Respondenterna var mellan 18 och 45 år.

Om Klarnas Shopping index
Statistiken kommer från onlineköp med Klarna i Sverige under perioden januari-augusti 2021. Statistiken från onlineköp har indexerats, och beräknas på antalet sålda artiklar för olika typer av klädesplagg. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av köpen inom svensk e-handel.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Nya klädmärket: “Pete & Harry förmedlar stil till världen”