fbpx

E-handelexperten Björn Påhlman Spenger: ”Influencertrenden här för att stanna”

Björn Påhlman Spenger, poddare och entreprenör

Vi har träffat entreprenören och e-handelsexperten Björn Påhlman Spenger för att prata e-handel, influencers och hur man lyckas som entreprenör inom konsumentindustrin. Vi pratar även om podcasten Framtidens e-handel som fått oväntat många lyssnare på kort tid. 

E-handel och konsumentbranschen har varit under stor omställning, mångt och mycket drivet av digitaliseringen och framfarten av olika sociala medier. Influencers har skapat ett nytt yrke och får allt mer makt när det kommer till att påverka individer och deras konsumtion. Denna trenden fångade Björn Påhlman Spenger tidigt upp och är något som präglar hans företag Fashion Tech Group där de jobbar med influencerbranding, för att hjälpa entreprenörer att starta företag och egna märken.

Vi träffar Björn i ett stort konferensrum på härliga kontorshotellet Helio/GT30 och kommer snabbt in på hur han själv klev in i entreprenörsresan och e-handelindustrin.

— Jag har alltid hållit på med olika projekt och allt började egentligen när jag var tonåring och inte fick den moped jag ville ha. Jag var inte så bra i skolan men var väldigt intresserad av mopeder, så jag startade en mopedhemsida och började göra moppefilmer. Sidan fick stort intresse och filmerna tusentals nedladdningar, vilket gjorde att vårt internet hemma ibland var väldigt långsamt hehe. Så man kan säga att mitt första karriärkliv blev en moppeinfluencer och moppeentreprenör.

Klev tidigt in i e-handelsvärlden

Efter gymnasiet studerade Björn ekonomi på universitet, främst i Sverige och även en sväng i USA. Under studierna träffade han sin flickvän, numera fru, som han startade e-handelsbolaget Confident Living med. De sålde möbler på nätet och hade Nordens bredaste produktutbud med över 35000 produkter från 350 leverantörer.

— Vi byggde upp företaget under sju år och sålde det sedan till Kitchen Time. Efter det spenderade vi ett år i fjällen, åkte skidor, plöjde böcker, och funderade på vad vi ville göra med våra liv. Vi båda kunde ju e-handel och ville kombinera våra kunskaper med näthandel där man fick bättre marginaler genom att kapa mellanhänderna, så kallat Direct to Consumer (D2C) handel.

Idén till Fashion Tech Group startades i Björns frus skidhus i fjällen.

— Vad vi gjorde var att lista de mest lönsamma e-handelsbolagen i världen. Vad vi såg var att i stort sett alla dessa var direct-to-consumer varumärken. Vi tyckte samtidigt att influencer marketing trenden var intressant, och ställde oss frågan hur den kommer att utvecklas i framtiden. Svaret blev att många influencers kommer starta sina egna varumärken, och det är den trenden som vi just nu bygger bolaget på.

Fashion Tech Group är en inkubator för D2C varumärken. Vi startar och driver brands tillsammans med stora influencers som deläger varumärkena tillsammans med oss.

Exempel på lyckade influencer brands hos Fashion Tech Group?

— Vi äger idag fyra olika varumärken. Det som lyckats bäst heter Mikuta som vi driver tillsammans med influencern @mikutas. Anledningen till framgången är att vi lyckades hitta rätt produkter och varumärke för hennes målgrupp och community. En annan viktig anledning är att samarbetet med influencern har fungerat väldigt bra.

— Det är många faktorer som avgör om ett influencer brand kommer att lyckas. Det hjälper såklart om man har många följare, högt engagemang och en tydlig och köpvillig målgrupp. Men det är minst lika viktigt med mer mjuka värden, så som personlighet, hur entreprenöriell personen är, och dess kompromissvilja.

Björn hänger ofta på kontorshotellet Helio där han även spelar in sin podd.

Tycker du inte att influencermarknaden uppmuntrar ohållbar konsumtionshets?

— Den totala konsumtionen i Sverige är vad den är, och den har historiskt vuxit och kommer framöver fortsätta växa i ungefär samma takt som BNP. Jag förstår att det kan uppfattas som att influencers driver en konsumtionshets, men Sverige och världen har alltid haft en ökad konsumtion historiskt, och det är sannolikt att den trenden kommer fortsätta. Jag tror inte influencers är den drivande kraften för det, utan snarare vår samhällsstruktur med ekonomiska system som bygger på ständig tillväxt.

Hur jobbar ni själva med hållbarhet i er produktionskedja?

— Vi producerar alla våra varor i Portugal, alltid med hållbarhet i fokus. Vi använder alltid organiska tyger eller innovativa tekniker som bygger på hållbarhet. Ett exempel är en bombarjacka som vi gjorde med konstnären Marius Sperlich. I hans fall använde vi oss av ett tyg som heter Seaqual, som består av återvunnen plast från haven.

Definition av influencer har breddats

— Under året vi spenderade i fjällen lästa jag mycket filosofi. Insikten blev att influencernas makt kommer fortsätta att växa. Så vill man lyckas med något, så kommer det hjälpa att på något vis bli influencer. Begreppet influencer håller dock på att breddas. Det startade till stor del med unga kvinnor som var bloggare och skrev om mode och resor, medan nu är det allt fler specialister och till exempel idrottare. Det hänger ihop med att bygga personligt varumärke och behöver inte enbart vara genom att bli stor på Instagram, utan kan även vara genom en podd, Twitter, Linkedin eller webinars.

— Ett exempel är Tom och Jakob som driver digitala drakenpodden. Ett bra exempel är Tom och Jakob som driver podcasten Den Digitala Draken. De har, tack vare sin podcast, blivit de personerna som folk tänker på när de behöver hjälp i Kina.

Berätta mer om din podd, Framtidens E-handel. Vad får man veta där?

— I podden fokuserar vi alltid på ett ämne relaterat till e-handel som vi diskuterar i ungefär en timme. Jag bjuder in en person som jag vet är sjukt bra på någonting, och så går vi igenom det i detalj. Ett exempel är avsnitt 14 som gästades av Monique som tidigare jobbade på NA-KD. Hon berättade i detalj hur NA-KD gör sin influencer marketing. Nördigt men kul!

Top 3 kvaliteter som kännetecknar en bra entreprenör inom e-handel?

  1. Det hänger inte så mycket om idén, utan främst om genomförandet. Så en bra entreprenör har ett stort fokus på genomförandet.
  2. E-handel är väldigt brett och berör allt ifrån logistik till IT till marknadsföring. Det är många ingredienser och du måste snarare vara en grym generalist än specialist. Man måste delvis göra rätt prioriteringar, och delvis göra det sjukt snabbt.
  3. Man måste vara sjukt datadriven. Använd datan på något som funkar bra, och expandera till andra marknader.

Var hittar du själv kraft och energi ifrån?

— Jag checkar ut från jobbet när jag är med min familj eller när jag tränar. Jag är mycket med min min fru och dotter under helgerna, och tränar gör jag lite här och där med Bruce-appen.

Och vår favoritfråga: hur startar du dagen? 

— Jag älskar rutiner, men det är tyvärr svårt med en tvååring. Vi går upp vid sex/sju tiden när dottern vaknar. Jag dricker då alltid ett stort glas med citronvatten, tar en kaffe, och börjar fixa med frukost. Vi ser till att alltid sitta vid bordet för att äta frukost i minst 15 minuter innan vi startar alla måsten.

Björn Påhlman Spenger driver Fashion Tech Group, styrelseuppdrag, podcasten Framtidens E-handel

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Negin Azimi.
“Kämpa smart & dröm stort” – OLIKA släpper bok av prisbelönta entreprenören Negin Azimi