fbpx

Reseexperten: “Smultronställen för en stressfri semester”

Hotels.com's internationella studie visar 5 trender som kommer att forma vårt resande efter pandemin

Innehåll framtaget i samarbete medHotels.com

Den globala pandemin har påverkat människors preferenser och beteende på många sätt, inte minst när det kommer till resor. I en ny global studie från Hotels.com® undersöker de hur människors beteende och tycke gällande resor har förändrats i tider av pandemi. I undersökningen identifierar bokningsplattformen fem trender som kommer att prägla resandet framöver och bli det ”nya normala” som vi förhåller oss till. 

Resultatet blev:

  1. Stängda gränser och vandrande sinnen: 90% av svenska resenärer är exalterade över att få resa igen och den globala resenären har i genomsnitt drömt om att resa fem gånger om dagen, i tider av pandemi.
  2. Återuppleva tidigare minnen: Resenärer känner en sig bekväma och säkra med att besöka gamla smultronställen och se mer av vad hemlandet har att erbjuda istället för att upptäcka nya platser eller att besöka destinationer på sin ’bucket list’
  3. En retreat för sinne, ”mage” och själ: 87% av svenskarna tror att resor efter pandemin kan verka för att minska stress och förbättra det mentala och fysiska välbefinnandet. Njuta av god mat spelar en avgörande roll.
  4. Mer strand, mindre oro: Strandhotell (33%) är bland de mest föredragna alternativen av boenden för att svenska semesterfirare ska känna sig tillfreds.
  5. Hålla jämna steg med familjen och känna reslust: När saker och ting återgår till det normala är en resa med familjen (40%) eller med partnern (29%) det första svenskar vill spendera sin tid på, istället för en utekväll med vänner (19%) eller shopping (14%).
  6. Stängda gränser, vandrande sinnen och uppkomsten av den försiktigt optimistiska resenären

Med pandemin som begränsar semesterplanerna är en sak säker – människor längtar efter att resa igen. Hela 90% av respondenterna i Sverige medger att de ser fram mot att resa och i genomsnitt har den globala resenären till och med drömt om att resa nästan fem gånger om dagen. 

Även om önskan att resa är stark, har attityder gentemot resor förändrats. 36% av svenskarna medger att de fortfarande skulle vara nervösa att resa även om alla reseförbud och begränsningar skulle upphöra. Resultatet visar att tre av tio resenärer behöver en bekräftelse från lokala myndigheter och hälsoinstitut innan de vågar att resa igen.

Ungefär en tredjedel (35%) skulle känna sig lugna när regeringen bekräftar att det är säkert att resa och 23% skulle känna sig till mods när ett vaccin finns tillgängligt. 

Svenska resenärer planerar inte att packa lätt heller. Att upprätta personlig säkerhet och hygien vid semester visar sig nu ha klättrat på listan över nödvändigheter att ta med sig till nästa semester. Nästan hälften prioriterar att ha med sig handsprit (49%), tätt följt av reseförsäkringsdokument (46%), desinfektionsservetter (34%) och munskydd (20%). Handskar för att minska risken för smitta (18%) såväl som mat och snacks hemifrån (18%) hamnar längre ned på listan.

Foto: Hotell Salt&Sill

1. Återuppleva tidigare minnen och bekanta sig med det outforskade
När det kommer till resor efter pandemin är det många svenskar som fortfarande vill utforska mer av hemlandet (32%) och besöka gamla smultronställen (24%). Att besöka platser på sin ’bucket list’ (23%) eller att utforska nya platser att resa till (13%) är inte längre lika populärt. De mest eftertraktade destinationerna i Sverige under denna period var Stockholm (36%), Göteborg (33%) och Visby (23%).

2. En retreat för sinne, “mage” och själ
Pandemin har även banat väg för en ny generation resenärer, ’Generation E’ (Generation Enlightened), som strävar efter att förbättra deras mentala och fysiska välbefinnande genom resor. Globalt anser 86% av resenärerna att resor är en post-pandemisk stressutlösare som kan berika sinne, kropp och själ.

Att känna sig avslappnad och stressfri (43%) visar även vara en av svenskarnas viktigaste faktorer när de åker på semester. 

När det kommer till hälsoresor syftar respondenterna inte längre enbart på massage eller yoga. Att äta god mat (58%) visar sig även vara en mycket viktig aspekt för att ta hand om mage och själ. Denna övertygelse sträcker sig även till själva upplevelsen av resan, där 73% av svenskarna anser att en bra hotellbuffé är nyckeln för att förbättra gästernas välbefinnande. Andra och tredjeplatsen för bekvämligheter som främjar välbefinnandet på boendet, är gratis tillgång till vattenflaskor (44%) och att få nya fräscha handdukar varje dag (44%).  

Foto: Från Tresshouse Hotell

3. Mer strand, mindre oro
Trenden att vilja fly undan liv och rörelse återspeglas i typen av boende som de flesta resenärer skulle välja för att känna sig avslappnade. Lyxiga 5-stjärniga hotell (45%), semesterbostäder (34%) och badorter (33%) framstod som några av de bästa boendealternativen för att respondenterna skulle känna sig som mest bekväma. 

Med tanke på att det är 26% av respondenterna som skulle undvika folktäta platser när de får börja resa igen, är det inte överraskande att många försiktiga resenärer skulle tilltalas av folkglesa stränder. 

4. Hålla jämna steg med familjen och känna reslust
Enligt undersökningen har romantiska resor (25%) intagit passagerarsätet och familjesemestern (38%) blomstrat. Detta tyder på att pandemin verkar ha slagit ett ackord för familjens betydelse under denna period. Dessutom var en av de främsta motivationerna för att resa, att spendera mer tid med familjen och vänner som de inte kunnat träffa under en längre period (44%).

En semester med familj (35%) eller partner (29%) är också det första som människor planerar att spendera sin tid på när allt är tillbaka till det normala, istället för en utekväll med vänner (19%) eller gå på en shoppingrunda (14%). 

Med en stark reslust bland världens befolkning, kommer det inte som en överraskning att behovet att byta omgivning (46%) och utnyttja sin frihet efter pandemin (32%) är de främsta anledningarna till att resa, när tillfället väl ges. 

— När världen anpassar sig till det ”nya normala”, känner Hotels.com ett medlidande med människor som inte rest på länge, och saknar det. Vi har sett Instagram-inlägg och kommentarer där resenärer är ivriga att förverkliga sin reslust, säger Josh Belkin, VP för Hotels.com Brand. 

Mer om undersökningen
Undersökningen genomfördes av One Poll mellan 28 maj till 24 juni 2020 bland 7,000 respondenter i Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Hong Kong, Japan, Norge, Sydkorea, Spanien, Sverige, Taiwan, UK och USA. 

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Reseguide: Sevärdheterna som är lika som bär