Olika myter bakom Black Friday

Artikeln innehåller annonslänk

Kanske har du någon gång undrat över det här med Black Friday när du går där och handlar. Var kommer egentligen den här shoppingtraditionen ifrån? Ingen vet men det finns olika myter som brukar nämnas. Vi berättar!

När termen användes först

Den första användningen av begreppet Black Friday tillämpades inte på shopping efter Thanksgiving-helgen utan på finanskriser: närmare bestämt kraschen på den amerikanska guldmarknaden den 24 september 1869. Två hänsynslösa Wall Street-finansiärer, Jay Gould och Jim Fisk, arbetade tillsammans för att köpa upp så mycket de kunde av landets guld, i hopp om att driva upp priset skyhögt och sälja det med vinst. En fredag i september sprack bubblan, vilket ledde till att aktiemarknaden hamnade i fritt fall och försatte alla från Wall Street-baroner till bönder i konkurs. Ibland brukar liknande historia användas från 1929 års finanskris, där även en fredag var den dagen då bubblan sprak, dvs Black Friday.

Troligaste bakgrunden

Den troligaste historien bakom Black Friday handlar om poliser. Tillbaka på 1950-talet använde polisen i staden Philadelphia termen för att beskriva kaoset som uppstod dagen efter Thanksgiving, när horder av förortsshoppare och turister strömmade in i staden före den stora fotbollsmatchen mellan armén och marinen. Inte nog med att Philly-poliserna inte kunde ta ledigt, utan de var tvungna att arbeta extra långa skift för att hantera de extra folkmassorna och dess trafik.

Nutid

År 1961 hade "Black Friday" slagit stort i Philadelphia, i den utsträckningen att stadens köpmän utan framgång försökte ändra den till "Big Friday". Begreppet spreds dock inte till resten av landet förrän långt senare. Någon gång i slutet av 1980-talet hittade återförsäljare dock ett sätt att återuppfinna Black Friday och förvandla den till något som återspeglade positivitet och reapriser, exempelvis för billigare herr parfym. Black Friday-historien har nu kommit för att stanna och snart glömdes termens mörkare rötter i Philadelphia i stort sett bort.

Black Friday i dessa moderna tider

Idag är Black Friday här för att stanna. En av de myter som ligger kvar är att Black Friday enbart finns i fysiska butiker. Naturligtvis finns Black Friday-erbjudanden i moderna, fysiska butiker och köpcentrum. Den största försäljningen och därmed det största utbudet i dessa tider finns dock på nätet. Det är därför logiskt att säga att den största Black-Friday sker på nätet. Du kan därför ha just ditt Black Friday numer utan att ens behöva lämna sovrummet. Du kan helt enkelt ligga kvar i sängen och ta en runda via datorn på favoritsidor och se deras Black Friday-erbjudanden. Detta är Black Friday i moderna tider.

Myten om Black Fridays slut

Vi har redan konstaterat att Black Friday är här för att stanna. En myt som brukar komma upp efter varje Black Friday är att det här kanske var sista Black Friday. Det brukar bli en debatt om vad leverantörerna tjänar på Black Friday och om erbjudanden till kunder har varit tillräckliga för att få kalla det Black Friday. Vi kan nu avliva den myten. Black Friday kommer varje år. Det är bara att in och botanisera, om du shoppar eller ej, ja, det är en annan historia.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.