fbpx

7 av 10 konsumenter reagerar negativt på onödig luft i paket

Överdimensionerade förpackningar och onödigt emballage är det som många konsumenter möts av när de öppnar paket som är köpta på nätet. Var tredje e-handlat paket som skickas i Sverige består av luft och allt fler konsumenter reagerar på för stora förpackningar. Nu startar PostNord initiativet Airfluencer som hyllar e-handelns luftsnålaste paket och uppmanar svenskarna att belöna de e-handelsföretag som är bäst på att packa sina försändelser luftsnålt.

Idag är det allt fler svenskar som reagerar negativt på paket som är alldeles för stora för dess innehåll. I en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av PostNord uttryckte 70 procent av svenska konsumenter att paket köpta online är större än nödvändigt och innehåller för mycket luft. Dessutom visade undersökningen att hälften av svenskarna upplever att överflödet av luft i paket är ett problem och bland dem svarar sju av tio att problemet är på grund av miljöskäl.

En vanlig dag kör PostNord omkring 2 000 lastbilar på Sveriges vägar

Med paket som är bättre anpassade till sitt innehåll kan upp till 600 av dessa användas mer effektivt. Därför satsar nu PostNord på att minska onödig luft i paket och därmed onödiga transporter. Initiativet Airfluencer syftar till att aktivera konsumenternas engagemang kring luft i paket. Målet är att minska onödiga transporter som belastar klimatet negativt. Med mer luftsnåla förpackningar kan transporterna effektiviseras.

– Volymerna i våra flöden ökar ständigt. Enligt den senaste E-barometern har e-handeln ökat med 16 procent det senaste kvartalet. Då ska vi minnas att den växte med hela 49 procent även under 2020. Med dessa volymer får rätt storlek på förpackningar en stor effekt. Vi kan använda färre fordon, ombuden får plats på sina hyllor och konsumenten får inte onödigt med emballage att hantera. Argumenten för luftsnåla paket är många, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på PostNord.

PostNord har sedan 2019 drivit frågan om luft i paket

Tillsammans med både e-handelsföretag, distributörer och akademien. Bland annat har ett långsiktigt samarbete inletts med Chalmers i Göteborg, där man gemensamt arbetar för att förstå, mäta och undersöka vad en effektiv förpackning egentligen innebär.

– Det kan tyckas att det borde vara lätt för e-handelsföretagen att bara packa i mindre förpackningar. Men ju mer vi tittar på problemet med luft i paket desto mer komplext ser vi att det är. Därför startar vi nu initiativet Airfluencer, så att vi samtidigt som vi sprider medvetenhet också kan lära oss av goda exempel, säger Peter Hesslin.

Initiativet PostNord Airfluencer lanseras den 21 september 2021 på PostNord Retail Day och följs av en tävling som går live den 25 oktober där konsumenter kan nominera goda exempel på luftsnåla paket till att bli “Årets Airfluencer” och därmed bidra till en mer klimatvänlig e-handel. Den e-handlare med flest nominerade paket blir utsedd till “Årets Airfluencer”. Mer information kommer inom kort.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Buljong- och glutenfrälst? Här hittar du Stockholms bästa nudelsoppor