Att som kvinna lyckas i en mansdominerad bransch

Linda Ungh är marknadschef för det nya och snabbexpanderande elbilsmärket ORA
Sverige. Här berättar hon om vad som fick henne att välja det jobbet och hur det är att
arbeta i en mansdominerad bransch. Hon ger även några bra karriärtips.

Linda hade arbetat i mer än fyra år inom bilbranschen när hon började sitt jobb på ORA
Sverige. Hennes karriärfokus har alltid varit sälj, marknad- och varumärkesutveckling, något
som det märks att hon brinner för.

Linda har en mycket smittande entusiasm när hon talar om sitt yrkesval och hon känns äkta samt har lätt till skratt.  På frågan varför hon tog jobbet som marknadsansvarig för ORA svarar hon att det är för att hon tycker att produkten är härlig, varumärket fantastiskt spännande och resan framåt en rolig utmaning.

– ORA är inte som vilken elbil som helst och det var det som attraherade mig. Och att få vara med att skapa och utveckla något från början känns inspirerande.

Linda förklarar också att det är nödvändigt för henne som person att kunna stå bakom den
produkt som hon ska marknadsföra. Detta elbilsmärke ligger i linje med det som Linda anser
är viktigt. Hållbarhet till exempel, hög säkerhet och att man även fångar upp mjuka värden.

– För mig handlar det om ärlighet. Jag som person är väldigt passionsdriven och jag vill att det ska märkas att jag är del av detta när jag utför mitt arbete. Jag vill känna mig trygg med det varumärket jag är med och bygger, säger Linda med eftertryck.

Bilbranschen är väldigt mansdominerad. Hur ser du på det?

– Världen består av män och kvinnor, och den som sitter bakom ratten på en bil är lika ofta en kvinna. På så vis är vi kvinnor lika representerade i bilbranschen för som kunder är vi många, därmed är det kvinnliga perspektivet minst lika viktigt när man skapar och marknadsför en bil. Eller det borde i alla fall vara så.

Bilbranschen har traditionellt styrts av ord som teknik, funktion och prestanda och det menar
Linda är delvis förlegade begrepp idag. Hon vill hellre fokusera på mjuka värden som handlar
om att förstå vad du ska ha din bil till i din vardag. Linda vill förstå och kommunicera till samt
med bilens förare.

– Exempelvis; Får barnstolar en bra plats i bilen? Hur säker är min bil? Vilka färger kan jag välja mellan? Hur ofta behöver jag ladda bilen? Vilken väg ska du ta till ditt jobb? Dessa behov behöver också tillgodoses. Inte bara hur snabb bilen är eller dess vridmoment. Sådant intresserar i alla fall inte mig lika mycket. Säkerhet är för min del som mamma mycket viktigt och som person är jag intresserad av färg och form. Och på dessa punkter så får ORA mycket höga poäng.

Kan du utveckla det lite till vad det kan ha för fördelar att vara kvinna i din bransch?

– Jag ser flera fördelar med att vara kvinna och ha mer kunskap om de behov som en tjej som kliver in i en bilhall eller loggar in på en sajt har. Jag vet mer om de frågor som de ofta ställer. Dessutom hjälper ju även min erfarenhet och kunskap om marknadsföring rent generellt sett till.

Hon vill genom sitt arbete se till att de plattformar som skapas för att sälja bilen inte bara
fokuserar på det tekniska, så som ofta andra varumärken inom branschen traditionellt sätt
har gjort i alla tider.

Linda tillägger att hon är tacksam för att hon har stött på flera fantastiska kvinnor i bilbranschen under de senaste åren som har inspirerat henne och att hennes team som hon har ett enormt bra utbyte med.

– I vårt team är det mestadels män, men jag märker att ORAs fokus på mjukare värden gör att framtoningen hos många av männen i teamet är personligare och mjukare i jämförelse med vad jag mött tidigare i branschen.

Dessutom har de som kollegor inte låst fast sig vid att män är på ett visst sätt och kvinnor ett
annat. De märker att de kan lära sig fint av varandra, om de är lite öppna för att ta in hur
andra är och fungerar. Det anser Linda är mycket positivt för teamandan och arbetsglädjen i
stort.

Vad kan du ge för karriärtips till andra?

– Lyssna till ditt hjärta och känn in din magkänsla när du gör karriärval. Ställ dig frågor som; Vad gör dig glad i vardagen? I vilket sammanhang trivs du bäst?

– Våga och känn efter vad som är härligt och roligt och vad som du brinner för. Och om du använder dina kvalitéer så kan du nå precis dit du vill, oavsett bransch. Ta reda på vad du står för och våga tro på att det du kan bidra med är viktigt för andra.

– Vi är olika men vi kan fungera bra ihop om vi bejakar mångfald. Både i min egen bransch och på andra ställen runt om i världen, avslutar Linda.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.