Svenska Macade Golf växer internationellt genom sin webbshop

Det som började som en liten kollektion till vänner och familj har växt ordentligt. Idag säljer svenska Macade Golf sina sportiga golfkläder till kunder över hela världen genom sin webbshop.

Macade Golf är ett företag som gör kläder för en ny generation av golfare, berättar Peder Gulliksson, som är företagets e-commerce manager.

– Vi vill ständigt utmana det traditionella inom golfen. Och erbjuda ett sportigt och innovativt alternativ. En slags hybrid mellan activewear och golfwear. I dagsläget driver vi vår försäljning via e-handel direkt till konsument och har kunder från i stort sett hela världen.

Macade Golf började som en liten kollektion som såldes till vänner och familj år 2019. Och har växt på ordentligt. Man fortsätter att öka med ungefär 100 procent per år genom digital annonsering och en väldigt hög andel återkommande kunder. Nästa år räknar företaget med att nå 100 miljoner kronor i omsättning.

– Det är dock viktigare för oss att växa med kvalitet i allt vi gör än att nå ett specifikt försäljningsmål. Det är grymt kul varje gång nya kunder hittar till oss men ännu roligare när någon väljer att handla från oss igen, säger Peder Gulliksson.

Kunder från hela världen

För Macade Golf har det varit viktigt att ha en stabil e-commerceplattform som man kände att man kunde växa med utan att behöva lägga all sin tid på tech-utveckling. Därför använder man sig av Shopify Plus där man har delat upp sina fokusmarknader med verktyget Shopify Markets.

– Detta gör att vi kan se till att kunderna på dessa marknader får våra produkter presenterade på det mest optimala sättet för just dem. Till exempel när det kommer till valuta, betalalternativ och fraktsätt, säger Peder Gulliksson, och fortsätter:

– Vårt fokus ligger på att skapa kläder för golfare. Och ett varumärke som tillför något nytt inom golfbranschen. Shopify tillåter oss att göra det genom en lättarbetad plattform och möjligheten att sprida vårt varumärke internationellt.

Smarta returer

I takt med att Macade Golf växt har man insett att företagets initiala returhantering har varit väldigt manuell. Eftersom man har kunder världen över hade man svårt att hitta en lösning som klarade av returer.  Framförallt är det tullhanteringen som är en flaskhals. Från och med sommarkollektion i år använder Macade Golf sig därför av den svenskutvecklade plattformen Yayloh som returportal på sin hemsida.

– Deras lösning som automatiserar tullfakturorna för returer gjorde det möjligt för oss att använda en och samma process för alla våra internationella kunder. När vi väl tog beslutet att köra på Yayloh så var det bara att ladda ner Yaylohs plug-in från Shopifys appstore, branda den för att passa vårt varumärke och köra igång.

Macade Golf lägger mycket tid på att presentera sina produkter på bästa möjliga sätt. När kunden får hem sin beställda vara ska den överensstämma med kundens förväntningar. Men att sälja kläder online kommer alltid innebära returer.

– Och när det blir fel så är det viktigt att våra kunder enkelt kan genomföra en retur om kunden beställt ett plagg som inte uppfyller deras förväntan. Samt att vi kan få feedback på vad som inte var korrekt med plagget som returneras så att vi kan förbättra passform eller material för framtida kollektioner. Detta är möjligt eftersom att vi i Yayloh på produktnivå kan se statistik på vilka plagg som returneras mest samt om kunder tycker att plaggen har fel storlek till exempel, säger Peder Gulliksson.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.