Här är språket som gör dig framgångsrik på jobbet

Hur du uttrycker dig på jobbet kan spela stor roll för hur du uppfattas och vilken respekt du får av dina kollegor. Vilket i sin tur kan påverka din förmåga att driva igenom saker och krasst nog hela karriären. Vår karriärexpert listar orden du bör undvika på jobbet.

Förminskar du dig själv genom att använda vagt eller obeslutsamt språk?
Man ska aldrig underskatta den kraft och effekt som bra kommunikation kan skapa. Och på andra sidan av myntet så kan dålig kommunikation göra mer skada än man kan tro. När det kommer till hur man pratar och kommunicerar på jobbet finns det några småsaker man ofta slänger sig med helt i onödan. Många gånger är det slentriant eller till och med för att vara ödmjuk eller trevlig, men som ger uttrycket av att vara osäker och obeslutsam.

Vad man kan göra är att ta små steg i rätt riktning. Genom att identifiera termerna som förminskar vår intelligens och styrka – så kan vi byta dem mot kraftfulla ord och meningar som ger oss respekt och auktoritet.

“Förlåt”
Ordet “förlåt” är något vi slänger oss med alldeles för mycket. Det kan verka trevligt och skadefritt, men den direkta effekten blir att man minskar sin auktoritet och låter vag och osäker. Uttrycket kan till och med skada din kredibilitet.

Det finns såklart tillfällen då man ska be om ursäkt. Men här är några vanliga onödiga fraser:

  • Förlåt, kan du repetera det där?
  • Förlåt, men jag håller inte med.
  • Förlåt men jag har inte tid för möte denna veckan.
  • Förlåt men jag måste gå nu.

Det första steget man måste ta är att ens identifiera att det händer. Börja bevaka och räkna alla gånger du säger förlåt för saker som att be om förtydligande, att vara upptagen, eller helt enkelt att ta plats. Andra steget är att sluta säga det.

“Låter det vettigt” eller “Det kanske var en dum idé”
Detta är något man ofta slänger sig med i jobbdiskussioner. Ofta säger vi det efter att ha förklarat någonting svårt eller komplext.

Förmodligen har du precis berättat en extremt smart plan, bara för att sedan förminska dig själv genom att avsluta med “eller jag vet inte, låter det ens vettigt?”

Gör inte det! Istället för att skapa en diskussion så skapar dessa meningar osäkerhet och tvivel. Det kan även nedvärdera intelligensen hos din publik.

Prova istället – Hur låter det för er? Om något skulle vara oklart så öppnar det upp för diskussion, utan att du ifrågasätter din egen förmåga eller slagkraftighet.

“Bara”
Förmodligen det vanligaste, och sämsta ordet man kan använda som ett utfyllnadsord. Ni minns väl när ni var små och sa till era föräldrar –  “Jag ska bara…”. Det låter direkt som en ursäkt och det är likadant i jobbsammanhang. Som en ursäkt och som om du vore i försvarsställning. Håll noga utkik efter detta ordet – både i email och konversationer.

Öva på att helt enkelt ta bort det om det inte absolut har ett syfte i din poäng eller mening.

“Jag är ingen expert…”
Också ett vanligt uttryck, troligen för att låta ödmjuk. Men först och främst. Om någon ställer dig en specifik fråga eller ger dig ansvaret över en rad uppgifter – då är du högst troligt en expert. Äg din roll. DU är experten.

“Jag känner att…”
Känslor är inte något dåligt, så detta handlar inte om att inte visa känslor. Däremot, att använda frasen “Jag känner att…” innan man presenterar en tanke eller idé tar essensen ur det som kommer att följa.

Överväg istället att använda följande fraser:

  • Jag är övertygad att…
  • Min analys visar att…
  • Min erfarenhet säger mig att…

För mycket “JA”
Det finns faktiskt något som att säga för mycket “ja”.. Och det handlar egentligen om att säga ja till sådant du inte borde lägga din tid på.

Medan du såklart vill säga ja till lovande möjligheter så vill du inte överanvända ordet för mycket, särskilt inte om det handlar om att hjälpa andra med sådant som inte är din uppgift. Risken finns att du säger ja bara för att vara trevlig och då tar på dig för mycket utan att reflektera. Duktig och hjälpsam är såklart bra egenskaper, men var försiktig med att vara för snäll – då får man inte alltid den respekt man förtjänar.

I värsta fall kan det leda till utbränning innan du hunnit lägga energin på det du faktiskt vill satsa på. Försök istället att prioritera så att inte hela att göra listan är kvar när dagen tar slut.

Källa: Career Contessa

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.