fbpx

Stronger-grundaren och VDn Henrik Grundén: ”Vi vill förändra normen”

Entreprenören Henrik Grundén om varumärkesidén som blev en framgångssaga.

Henrik Grundén, VD för Stronger

100% organiskt finansierat och går som tåget. Varumärket Stronger har etablerat sig som en självklar spelare på svenska marknaden och är mer än redo att ta sig an den internationella. Bakom står de tre vännerna Henrik Grundén, Joel Almqvist och Juri Gendelman. Moderna Livet träffar Henrik, grundare och VD, och pratar om framgångssagan.

– När vi lanserade tror jag att vi tillförde något nytt inom träningssegmentet. Vi var lite kaxiga och utmanande i vår design och kommunikation, och det visade sig ge mycket engagemang från kvinnor, säger Henrik.

Varumärket grundades år 2014 av Henrik, Joel och Juri som träffades av en slump. Att det blev just träningskläder grundar sig i andra företag Henrik haft innan, och med ett växande intresse för en aktiv livsstil och funktion ledde det ena till det andra.

– Det är kortare ledtider idag, vi behöver inte jobba med kollektioner två år framåt vilket har minimerat alla risker, det är både enklare och roligare, berättar Henrik.

Stronger är kända för sina mönstrade och naturinspirerade träningskläder.

Henrik, Joel och Juris strategi har från början valt att låta företaget växa organiskt, med stor hjälp från sociala medier, framförallt Instagram, där de idag har 650 000 följare. I startgropen skickade de ut produkter till bloggare och influencers som de hoppades skulle vilja representera och sprida varumärket.

– Vi använde oss av våra kunders bilder som de redan delat på sina kanaler. Det blev ett genuint sätt att sprida vårt varumärken och följarna fick se produkterna på ett ärligt sätt.

Den grundläggande visionen är att skapa ett varumärke som gör träningen roligare och samtidigt motiverar och stärker tjejer – såväl utvändigt som invändigt

Finns i dag i alla världsdelar

Idag går det att handla Strongers sortiment i alla världsdelar, i över 100 länder. Största marknaden finns i Europa, med Sverige och Tyskland i ledet. Expansionsplanen är att etablera sig som en stark spelare i flera europeiska länder för att sedan tåga in i USA, där man ser potential och kunder. Nya kollektioner släpps ungefär fyra till sex gånger på år, med säsongsanpassade och aktuella mönster som ritats av såväl frilansande konstnärer som gäst-designers. Inspirationen hämtas allt som oftast från naturen.

Stronger varvar starka mönster med mer klassiska färgtoner som går i säsong.

 Att lyckas på Instagram

– Den är en enorm fördel om inte nödvändigt att arbeta med en användbar produkt som folk vill och enkelt kan visa upp i sina sociala medier. Då sprider det sig självt. En skruvdragare hade inte varit lika kul, då får man hitta ett annat sätt, säger Henrik.

Största delen av marknadsföringsbudgeten på Stronger går till influencers och sociala medier. En del lägger de på Google, men de jobbar nästan ingenting med traditionell press. Det är enligt Henrik för svårt att spåra och målgruppen är för generell.

Hur ska man tänka för att inte tappa greppet mitt i alla framgång?

– Ha en tydlig varumärkesstrategi och idé från början, och tydliga grundvärderingar. Våga stå ut från mängden – använd beprövade strategier men våga förändra och tänka nytt – och tro på det du gör. Titta inte för mycket på andra, våga vara innovativ och bygg ett community, en trygg kundbas som går att lita på.

Henrik Grundén har alltid gillat att vistas i naturen.

Vad är er varumärkesstrategi?

– Vi vill bidra till att förändra normen. En ”vanlig” kvinna är den bästa förebilden – inte en supermänniska.

Har ni någon hållbarhetsstrategi?

– Minst 80% av materialet ska vara återvunna fibrer, målet är 100% vilket vi närmar oss. All plast ska vara nedbrytbar och vi jobbar ständigt med att hitta lösningar för att minimera miljöpåverkan på alla sätt, som transport och så vidare.

Vi vill bidra till att förändra normen

Resan hit för Strongers gundare

Idag består företaget av cirka 20 anställda i olika roller. Henrik själv valde att studera Data- och systemvetenskap och lärde sig att programmera, men en tid in i studierna började han ifrågasätta sitt val av yrkesbana.

– Jag ville satsa på e-handel, så jag chansade och startade ett företag som sålde smycken. Jag byggde min egen hemsida och gjorde allt själv, precis som med Stronger, men den här gången hade jag sällskap.

De tre grundarna Henrik Grundén, Joel Almqvist och Juri Gendelman.

Henrik, Joel och Juri har valt att göra den här resan på egen hand, helt utan riskkapital, återförsäljare eller mellanhänder vilket visat sig ge resultat. Vinstmarginal på cirka 15-20%, fler marknader och större organisation. Just nu utvecklas flera avdelningar på kontoret där man rekryterar kompetenser inom allt från marknadsföring till ekonomi.

Hur ser omsättningen ut för 2020?

– Vi kommer landa på över 300 miljoner kronor.

 

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Leyla Sarac och Digitaltolk: Tech-entreprenören som bestämde sig för att revolutionera tolkbranschen