fbpx
Foto: Barry's Bootcamp

Livsstilscoachen: “Ta av dig offerkoftan och liva upp vintermörkret”

Nu är den mörkaste årstiden här, vilket kan påverka både humör och hälsa. Vår livsstilscoach ger tips om hur man kan få upp energin med hjälp av träning, vardagsknep och en gnutta självdistans.

Löven från träden är nu helt borta och vintern är här med mörkare kvällar och kyla. Man kan börja känna av julstressen och ekorrhjulet är förmodligen rätt påtagligt nu, flera månader efter sommarledigheten.

Därför vill jag fokusera min krönika på hur man kan liva upp denna mörka period – med både träning, vardagsknep och lite självdistans. Det finns faktiskt mycket man kan göra, om man bara lyfter blicken lite och bortser från faktumet att vi lever i ett mörker just nu.

Håll igång och säcka inte ihop
Träning och motion är något av det viktigaste för att få upp energinivån, det menar nästan alla hälsoexperter. 30 minuter med förhöjd puls tre gånger i veckan ska tydligen vara den grundnivå som gör skillnad för hälsan. Så börja med att se över dina rutiner, får du in träning i vardagen?

Om inte, så gör tid för detta. Sätt av tid i kalendern och kanske bestäm en träningsträff med en kompis. Om en vanlig ursäkt för att du inte tränar är för att du är trött, försök då istället se träningen som en utmaning du ska ta dig an.

Det brukar även hjälpa att sätta på sig ett par snygga träningskläder, och gärna med lite färg på, det kan pigga upp. Sen är det bara vilja som gäller. Stå emot soffan och bara gå till gymmet. “Just do it” som Nike brukar säga!

Infrarött pepp som gör susen
Jag vill tipsa om mitt favoritgym Barry’s Bootcamp, som blivit supertrendig i många storstäder världen över – och Stockholm är inget undantag. Det är något “pricy”, men verkligen värt det om du vill komma igång med träningen på riktigt.

Om man är som jag, lite lat och känner att man aldrig får ut så mycket av ett eget pass på gymmet, så passar Barry’s perfekt!

De kör högintensiva intervallpass med mycket pauser så att man orkar. Passen är dryga en timme långa, och fokuserar på olika kroppsdelar varje dag – vilket är perfekt om man vill fokusera mer på en viss kroppsdel.

Det finns även fler fördelar som jag listar här:

  1. Träningspassen hålls i ett rum med röd belysning, vilket gör att man ser piggare och starkare ut under tiden man tränar, vilket i sin tur brukar motivera mig till att ta i mer. Det blir enklare med det infraröda ljuset på något sätt.
  2. Det pumpas peppande hög musik med hitlåtar i högtalarna.
  3. Det är en instruktör som leder hela passet och säger åt dig exakt vad du ska göra. De säger även till dig om du håller på att ge upp.
  4. Du förbränner kalorier flera timmar efter passet. Och under ett pass kan man bränna upp till 800-1000 kalorier (vilket är WOW). Då kan man med gott samvete äta lite extra pizza om dagarna 😉
  5. Du kan förbeställa smoothies, som enligt mig är stans godaste och som står och väntar på dig utanför träningsrummet när du är klar. Riktigt lyxigt och motiverande!
På Barry’s tränar man med röd belysning och inspirerande musik.

Andra vardagsknep jag brukar ta till
När vardagen rullar på, kanske i ett högt tempo, kan det ibland räcka med att göra små “out-of-the-box”-saker som kan göra stor skillnad. Experter brukar säga att det är bra att chocka sina beteendemönster ibland, så det kan vara värt att testa.

Men ibland är det såklart svårt att komma på själv (för man är ju inne i sitt vanliga beteendemönster) så här kommer några av mina favoriter:

  1. Lyssna på en sporrande låt när du vaknar på morgonen eller påväg till jobbet. Det ger energi, som du förhoppningsvis kan ta med dig under resten av dagen.
  2. Var barnslig – ta med några kompisar till Laserdoom – att släppa ansvar och känna sig som ett barn är ibland riktigt befriande, även om det bara är för en kort stund.
  3. Köp hem en skön lermask att ha på kvällen. Ta hand om dig själv!
  4. Ta en kvart extra på morgonen och klä dig lite snyggare till jobbet. Välj färgglada kläder. Det kan pigga upp både dig själv och din omgivning.
  5. Ta ett glas bubbel en vardag efter jobbet med en kollega eller kompis. Unna dig lite festlig vardagslyx.
  6. Känner du dig sur och på dåligt humör? Le mot en främling på gatan, det kan sprida glädje och oftast får man ett leende tillbaka.

Ta av dig offerkoftan
Avslutningsvis vill jag tipsa om att ha lite självdistans till sin vardag. Det finns mycket att göra, även om det är mörkt och kallt ute. Se den mörka årstiden som en chans att få till mys hemma med tända ljus, trevligt sällskap, bra filmer och god mat. Man kan faktiskt umgås inomhus också. Försök ta av dig “offerkoftan” att det bara är deppigt just nu.

Om man tycker synd om sig själv kan man också sätta sig ner och skriva en dagbok eller ett Word-dokument med orsaker. Om orsakerna endast beror på mörkret och årstiden, börjar man till slut skratta och får ett annat perspektiv.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Lisa Blom: Äter samhället upp oss eller daltar vi bara med oss själva?