fbpx

Michelle Kadir: “När det är “som värst” betyder oftast att det snart kommer bli väldigt ljust”

Michelle Kadir
Michelle Kadir

Sony Music’s strategichef Michelle Kadir beskriver sig själv som pragmatisk, driven musik- och techälskare, med inställningen att glaset oftast är halvfullt. Här berättar hon om året som varit, sina julplaner och tipsar om podden Raseriet. 

Michelle Kadir driver den nyligen sammanslagna avdelningen bestående av det digitala teamet och marknadsteamet på Sony Music. Här ser dom till att artister och deras verk och content når så många som möjligt på så innovativa sätt som möjligt. Den officiella tiden är VP Artist Strategy.

Hur har din höst och vinter sett ut?

— Hösten inleddes med att höggravid arbeta hemifrån och fortsatte i en leverans av en liten bebis. Det vill säga jag har fortsatt att arbeta hemifrån, endast bytt projekt.

Vad är julkänsla för dig? 

— Julkänsla är förväntan och ljuset i det eviga vintermörkret. Nu lät det himla pretto men det är onekligen så det känns. Är en obotlig julälskare så jag ställer fram julgranen första advent och har gjort allt juligt man kan göra innan julafton kommer. Andra traditioner är det jag vet min dotter gillar, baka pepparkakshus och planera inför hennes julkalender som vi fyller med saker.

Utöver det gör jag fotokalendrar till päron och svärpäron, låter myset räcka hela kommande år helt enkelt.

Hur spenderar du julhelgerna detta år?

— Ja hur gör man… Inväntar lite rekommendationer men troligtvis kommer vi vara i Stockholm och ta emot de besökare man kan ta emot. Vi får se. Hoppas på någorlunda mysig jul iallafall, annars får man spara det till nästa år.

Kan du tipsa om något alla borde se eller göra?

— Jag kan rekommendera podden Raseriet som behandlar olika aktuella ämnen, ofta med fokus på rasism och sexisim. Tycker också alla borde ha sett “The Last Black Man in San Francisco” på grund av så vackert foto och en behaglig anspråkslös story.

Hur har detta året påverkat dig som yrkesperson?

— Man har fått vara lösningsorienterad och anamma nya och fler verktyg, vilket enbart har varit positivt. Det är väldigt mycket där jag kommer ta med mig, när vi går tillbaka till det nya vanliga senare. Utöver det har jag som ledare känt ett ansvar att se till att våra medarbetare är trygga och samtidigt mår bra. Den balansen har onekligen varit komplicerad. Det har också varit viktigt för mig att hålla modet uppe, även när man själv har varit less på situationen, att vara så positiv och peppande jag kan vara för mitt teams skull.

Hur har pandemin påverkat din bransch och hur tror du att det blir på sikt?

— Det har påverkat de artister och kreatörer vi arbetar med då all liveverksamhet har satts på paus. Det har också varit svårt att skapa innehåll eller aktiveringar på olika platser med mycket människor, där har man fått gå tillbaka till ritbordet och jobba med de medel och möjligheter man har. Delen som har legat stabil är musiklyssnandet.

Det är väldigt positivt att konsumtionen inte har gått ner och att människor fortsatt lyssna på musik.

— På sikt tror vi givetvis att live kommer komma igång igen, att möjligheterna för fans och artister att mötas kommer att både bli som det varit men också ha funnit nya sätt. Vi ser ljust på framtiden men önskar också att denna period snart är förbi.

Hur brukar du tänka när det ser ”som värst” ut?

— När det ser “som värst” ut betyder oftast att det snart kommer att bli väldigt ljust. Det finns en Alfons Åberg-bok jag brukar läsa för min dotter och där säger Alfons faster att man ska vara glad när det är som tråkigast, för då betyder det att något väldigt kul kommer att komma. Samt hur ska man annars veta vad som är kul om man inte vet vad som är tråkigt. Sådana enkla teorier försöker jag förhålla mig till. Sen kan man få ha en kväll där man känner att argh detta är för jobbigt men jag vältrar mig väldigt sällan i negativa känslor.

När det ser “som värst” ut betyder oftast att det snart kommer bli väldigt ljust

Vad är din målsättning för 2021?

— Att ta igen för 2020. Det kommer vara hela mantrat.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Fotografen Pamela Hanné: ”Det är viktigt att ge sig tid för kreativitet”