November betyder att det återigen är Movember. Under månaden sker flera välgörenhetsevenemang med mustaschtema – alla med fokus på att öka medvetenheten kring frågor som rör mäns hälsa.
Kampanjen startade år 2003 när australiensarna Travis Garone och Luke Slattery träffades i Melbourne över en öl och kom på idén att det vore kul att låta mustascherna växa för välgörande ändamål. Nästkommande år fick 450 män “Movemberfeber” och lyckades få ihop 300 000 kronor till forskning om testikel- och prostatacancer.
Trenden växte snabbt därefter till ett globalt fenomen. Movember Foundation har genom åren stöttat mer än 1250 olika projekt för att främja mäns hälsa – allt ifrån prostatacancer, testikelcancer och mental hälsa till förebyggande av självmord. Idag är runt fem miljoner män och kvinnor i 21 länder engagerade i kampanjen. Mo Bros och Mo Sistas som de vill bli titulerade. “Mo” är australisk slang för mustasch.
Fokus på mäns hälsa
Män dör i genomsnitt 6 år tidigare än kvinnor på global nivå. Dessutom påverkar mental ohälsa män i större utsträckning än kvinnor: tre fjärdedelar av alla självmord begås av män.
Världshälsoorganisationen WHO uppskattar att 510 000 män dör på grund av självmord varje år. Det är en person varje minut.
Mer än 1,1 miljoner män drabbades av prostatacancer år 2012 och antalet fall förväntas nästa fördubblas till 1,7 miljoner fall år 2030. Det är den näst vanligaste cancerformen bland män världen över.
Bland unga män är testikelcancer den vanligaste cancerformen. Men trots det är den ofta en bortglömd cancerform, eftersom den upptäcks tidigt och kan behandlas.
Svenska företag pitchar in
Begreppet Movember har även blivit välkänt i Sverige, inte minst tack vare Mustaschkampen som är Prostatacancerförbundets kampanj. Under hela november månad kommer stora som små företag runt om i landet dra sitt strå till stacken för att öka medvetenheten om mäns hälsa.
Det svenska underklädesmärket Please the Swede har till exempel meddelat att teamet kommer låta mustascherna växa fritt för att visa sitt stöd i kampen mot prostatacancer.
För varje order som görs på hemsidan under november månad skänker bolaget dessutom 50 kronor till Movember Foundation för att främja mäns hälsa och välmående. Att det är just ett underklädesföretag som är med och stöttar kampen är kanske inte så konstigt.
Forskning har nämligen visat att män som klär sig i boxerkalsonger åtnjuter en högre andel och koncentration av “simmare” än män som använder en mer åtsittande modell av underkläder.
Dags att odla mustasch – så här deltar du
Den 31 oktober ska överläppen vara slätrakad – inga skägg eller getskägg! Tjuvstarta inte. Ta sedan en bild på dig själv och ladda upp den på movember.com. Se till att skapa en profil och sätt upp ett donationsmål. Dela sedan din insamling och profil i sociala medier och låt mustaschen få växa, helt fritt till månadens slut.
Om du inte vill eller kan odla en mustasch, går det bra att donera pengar direkt utan bild eller delta i andra insamlingar och evenemang.
.