fbpx

Livscoachen: Sex tips för ett bättre 2020

Vi frågar vår livscoach om tips för att ta sig an det nya året med ett positivt mindset.

Efter ett uppskattat jullov så smygstartar vi nu det nya året och decenniet! Slutet av året är ofta hektiskt så vi tackar kalendern för de extra röda dagarna.

För att nu ta oss an det nya året med ett positivt mindset har vi frågat vår livscoach om några enkla sätt som förenklar och förbättrar vardagen.

1. Se över din morgonrutin
Har du någon rutin för hur du startar dagarna? Eller är det mest en ständig kamp mot väckarklockan för att dra sig upp och iväg? Hur du startar dagen påverkar resten av dagen så ta kontrollen och sätt stämningen rätt från start.

Här finns egentligen inga rätt eller fel, för vi har alla olika morgonhumör — vissa mår till exempel bra av en större frukost, vissa nöjer sig med kaffe. Men ett generellt tips är att sätta klockan lite tidigare än nödvändigt, gör något som får dig att vakna till så som att dricka en kopp kaffe, ta en snabb dusch (gärna med en iskall avslutning), eller ta en stund för meditation eller yoga. Skala bort onödiga moment som kan skapa stress, så som att behöva välja kläder eller leta efter saker du behöver ha med dig.

2. Rör på kroppen
Förmodligen något som redan står på de flestas nyårslista. Gör det enkelt för dig, signa inte upp ett nytt gymkort det första du gör. Prova istället att göra en musiklista med några favoritlåtar som du kan använda för för att skaka igång kroppen, ta en rask promenad eller ut och spring!

3. Milstolpar
Skriv ner tio milstolpar för det kommande året som du kan manifestera. Inga löften, då det kan skapa onödig prestationsångest och ofta ge motsatt effekt, men milstolpar. Välj milstolpar som känns positiva och sätt upp dem någonstans där du ofta ser dem som en liten positiv påminnelse. Det kan vara allt ifrån att börja meditera, rensa garderoben lite oftare, till aktiviteter som ger dig bättre energi på jobbet. 

4. Begränsningar
Skriv en lista på saker som begränsar dig och som du inte tänker tolerera under 2020. Det finns många energibovar idag, må det vara personer, skärmtid, eller saker som irriterar. Skydda din energi för det du värdesätter mest.

5. Sovrutin
Det kan låta självklart men om det är något som är viktigt för vår hälsa – fysisk som psykisk – så är det sömnen. Skapa dig en rutin som gör att du varvar ner innan sovdags, gå gärna till sängs lite tidigare och sätt då telefonen på flygläge, eller på laddning en bit bort med avstängda notiser (kan vara bra att kunna ta eventuella nödsamtal). Ibland kan man till och med behöva ett återkommande larm som säger åt en att förbereda sovdags. Andra tips är att ha sköna sovkläder, svalt i rummet, och se till att du inte är hungrig eller proppmätt.

6. Planera in en getaway
Januari kan lätt kännas lite grå och tråkig och många går i vinteride när det gäller det sociala. Planera in en liten getaway, antingen en resa eller en enklare ”get together” med vänner, varför inte med en yogasession hemma hos någon med efterföljande knytismiddag?

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: 10 smarta livsmedelsval för dig som vill äta nyttigare och bättre