Daniel Wellington lanserar en ny e-handel på Shopify

Tidigare drev det svenska klockföretaget Daniel Wellington ett femtiotal olika webbshoppar i egen regi. Nu har man valt att migrera sin e-handel på samtliga marknader till Shopify för att kunna ta sig an framtida tillväxtutmaningar snabbare.

Stigande inflation och ekonomiska utmaningar har fått många e-handelsaktörer att se sig om efter möjligheter att ytterligare effektivisera sina e-handelslösningar. Samtidigt är det kostsamt och komplext för företag att bygga sina egna e-handelslösningar och uppgradera äldre teknikplattformar. Allt fler börjar därför ompröva sin e-handelsstrategi och gå över till alternativa lösningar.

Det svenska klock- och accessoarmärket Daniel Wellington har varit extremt framgångsrikt inom B2C-segmentet. Men har använt en e-handelsplattform som de upplevde inte kunde möta deras framtida behov. För att kunna fortsätta erbjuda kunden den bästa upplevelsen på ett mer effektivt sätt, har man nu valt att migrera sin e-handel på samtliga marknader till Shopify.

– Vi letar ständigt efter sätt att effektivisera vår verksamhet och har alltid kunden i fokus. Beslutet att migrera till Shopify drevs av plattformens flexibilitet, skalbarhet och robusta funktioner. Som gör att vi kan möta våra kunders föränderliga behov samtidigt som vi driver affärstillväxt. Vi lanserar dessutom en rad nya och spännande produkter i år. Inklusive samarbeten med både små och stora namn. Och här blir Shopify ovärderligt i möjliggörandet att effektivt leverera dessa till vår växande kundbas, säger Tianhao Liu, VD på Daniel Wellington.

Mer skalbar och flexiblare lösning

Med hjälp av Shopify har man fått en enklare, mer skalbar och flexiblare lösning som erbjuder lokalisering av e-handeln på samtliga marknader. Som stöd har man använt sig av finländska Woolman som är en ledande Shopify- och D2C-byrå i Europa.

– Eftersom kravet på att hantera lösningen är mindre kan Daniel Wellington nu i stället fokusera på att fortsätta utveckla kundrelationen. Och sina fantastiska produkter, säger Teemu Tolonen som är partner på Woolman Oy.

Enligt Teemu Tolonen har Shopify revolutionerat hur små eller stora företag kan bygga omnikanalverksamhet genom att erbjuda en robust och lättanvänd plattform.

– Som vi alla vet har marknaden förändrats mycket och förändringarna sker snabbt. Med Shopify som plattform och vår expertis kunde vi hjälpa Daniel Wellington att bygga upp en lösning som de kan hantera på ett enklare sätt, förklarar Teemu Tolonen.

Att Daniel Wellington väljer Shopify för att växa sin affär, både i Sverige och internationellt ser Shopifys Nordenchef Susanne Holmsäter som en stor framgång för företagets affär i Norden.

– Det är ett stort steg att välja att släppa sina lokala e-hadelsbutikter och i stället gå över till en plattform. Men jag är övertygad om att det kommer att bli en framgång för både Daniel Wellington och deras kunder, säger Susanne Holmström.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.