Superentreprenören som blev klimataktivist

Vi gästas av Anders Ankarlid från A Good Company som berättar om hur han blev klimataktivist samt hur man kan förändra tanklös konsumtion till genomtänkta beslut.

Ni vet sådana där underhållande barnentreprenörer som skalar upp sin jultidningsförsäljning eller expanderar sin gräsklipparbusiness till flera kommuner? Det var jag som barn.

Jag fick mitt driv i tidig ålder från mina föräldrar som båda var naturälskande hippies och en av dom en engagerad entreprenör. En spännande kombination som starkt bidragit till att jag idag driver en e-handel med fokus på social- och miljömässig hållbarhet.

När vi skulle namnge vår startup valde vi att inte komplicera budskapet för mycket. Vi heter kort och gott; A Good Company. Men mer om det senare.

Vägen dit gick inte via nationerna i Uppsala eller Lund och sedan Handels utan istället genom en rad olika misslyckanden. När jag som skoltrött och spänningssökande 18-åring tog studenten var det inte universitetet som lockade utan snarare äventyr med snabbare avkastning.

Jag lanserade mitt första e-handelsbolag och såg glatt fram emot omedelbar framgång. Så blev inte fallet.

Däremot lyckades jag lite bättre med nästföljande bolag och så fortsatte det. Jag slängde mig in i nya satsningar och samlade på mig lärdomar från framgångar men mest motgångar.

En sådan livsstil rimmade dock illa med att vara småbarnsförälder, så jag samlade ihop alla mina erfarenheter och blev managementkonsult.

Det kan tyckas motsägelsefullt att ett liv som konsult öppnade upp för mer tid med familjen, men som vilken entreprenör som helst skulle intyga äter företagandet gärna upp dygnets alla timmar, om än ofta lågintensivt.

Nöjd med utvecklingen tyckte jag att jag hade knäckt koden till jobb och familj. Vardagspusslet gick ut på att göra Powerpoint, hämta-lämna och planera nästa långsemester. Men något kändes fel.

Jag insåg det inte då men med fullt fokus på kortsiktiga utmaningar i vardagen tappas lätt riktning i livet.

Avgörande händelser satte oss på en helt ny kurs
Så hände något som puttade mig utanför min figurativa bekväma låda. Sommaren 2018. Sverige var långt ifrån det enda landet som påverkades, men när det händer i ens egen närgeografi blir allt så oerhört tydligt.

Vad som förväntat skulle bli ännu en idyllisk svensk sommar på landet blev istället en förvarning om vad människans påverkan på klimatet kan komma att resultera i.

Vi har alla sett Day After Tomorrow och tänkt: “Absolut, jätteläskigt men vad skönt att det ändå ligger så långt bort i tiden”.

Fel. Jag och min familj fick på nära håll uppleva vad som väntar runt hörnet om vi inte dramatiskt ändrar vår attityd gentemot klimatförändringarna, och det illa kvickt. Över hela den norra hemisfären låg temperaturerna långt över normalläget. I Sverige var värmen extrem och översteg alla mätningar som gjorts under landets 262-åriga mäthistorik.

På vår familjegård i Småland sinade brunnarna för första gången på 150 år. Med tomma brunnar och bränt gräs kämpade bönder, precis som vi, med att hålla sina djur vid liv.

Sommaren 2018 sinade brunnarna på Anders familjegård i Småland för första gången på 150 år.

Naturligtvis drabbades vi av panik men när den väl lagt sig och den omedelbara krisen avtagit tillkom en akut klimatångest. Vi insåg att vi som familj kunde göra mycket mer för klimatet än vad vi gjorde. Och framförallt att vi måste sluta sitta på händerna.

Den sommaren började jag oroa mig över mina barns framtid. Vilken typ av värld kommer de växa upp i? Vi som familj förändrades i grunden. Detta skedde inte över natt, snarare gradvis. Behöver vi den här? Måste vi åka till andra sidan jorden på semester? Vi ställde in våra planer på långsemester utomlands och stannade i Skandinavien. Vi drog ner på köttkonsumtionen.

Men den mest framträdande förändringen gällde vårt konsumtionsmönster. Vi slutade beställa saker på nätet i tre olika storlekar för att prova och sedan skicka tillbaka det vi inte ville ha.

Det låter vansinnigt när man skriver det så här men det är lika bra att vara ärlig mot sig själv och inte försköna sitt beteende.

Och här kommer jag till det viktigaste: Detta gäller mig och min familj.

Alla har helt olika förutsättningar och det är min absoluta devis att vi måste sluta skuldbelägga varandra för vardagsbeteendet. Det finns till och med en term för det på engelska: green-shaming.

A Good Company växte fram ur denna vilja att förändra tanklös konsumtion till genomtänkta beslut. Hos oss såväl som hos andra. Klimatpositiv innovation som bidrar till en bättre framtid för mina och dina barn.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.