Hit The Hay: Företaget som utmanar sängklädesindustrin

Miljövänliga sängkläder i innovativt material

Vi har träffat Erik Linzander och Viktor Eriksson som ligger bakom det nystartade företaget Hit The Hay som producerar sköna och miljövänliga sängkläder. Idén växte fram från viljan att förändra en bransch som nästintill stått stilla de senaste 20 åren. Med hjälp av ett innovativt och miljövänligt material erbjuder Hit The Hay deras kunder ett bättre alternativt till traditionella sängkläder.

Hit The Hay grundades även med målet att hjälpa människor med en av de viktigaste sakerna i våra liv, sömn. Vi sover en tredjedel av våra liv vilket gör att kvalitén på vår sömn är otroligt viktig. Hur vi sover påverkar även till stor del vår vardag, våra jobb, våra relationer och kanske viktigaste av allt, hur vi mår. Samtidigt är sömnsvårigheter ett allt mer förekommande problem. I Sverige lider cirka en tredjedel av befolkningen av sömnsvårigheter på något sätt. Hela 10 procent har grova sömnsvårigheter.

Vår förhoppning är att om vi kan få våra kunder att sova bättre, så kanske vi kan göra deras liv lite bättre. Vi gör detta genom att använda innovativa material för att maximera komforten i våra produkter. 

– Vi letar ständigt efter nya sätt att förbättra sömnen på, det är det som är vårt fokus. Då miljön också är väldigt viktig för oss tar vi alltid hänsyn till det när vi väljer material och produkter. Vid lanseringen av Hit the Hay finns produkter gjorda av det prisvinnande och miljövänliga materialet Lyocell.

Kort om materialet så utvinns Lyocell från träcellolusa och tillverkas i ett slutet system där man återvinner både vatten och det ofarliga lösningsmedlet som används. Utöver en miljövänlig tillverkningsprocess så har Lyocell flera fördelar jämfört mot det mer vanliga materialet bomull.

Att göra sängkläder blev ett naturligt första steg för oss då det är en enkel sak man kan byta ut för att förbättra sin sömn.

Historien bakom företaget startades av Erik Linzander när han en dag fick nog av sängkläderna han haft sen tidigare. Han ville ha något bättre.

– Jag började leta runt och insåg att det inte fanns speciellt många miljövänliga material att välja på, den här branschen hade på något sätt stått still de senaste 20 åren. Som de flesta andra hade jag läst om hur majoriteten av bomullsodlingen påverkar vår miljö negativt genom tungt användande av vatten och kemikalier.

Erik berättar hur han bytte fokus och började leta efter miljövänliga alternativ till bomull och snubblade över materialet Lyocell.

– Jag blev såld! Ju mer jag läste på om materialet desto mer självklart blev det. Det här ska jag göra sängkläder utav!

Efter blod, svett och tårar var han äntligen redo. Erik hade hittat en fabrik som kunde producera sängkläderna, han byggde klart hemsidan, och sängkläderna var designade. Det enda som saknades var att han ville göra detta med någon. Ha någon att bolla saker med och dela upplevelsen. Det var då Viktor Eriksson kom in i bilden.

– Jag och Viktor har känt varandra sedan barnsben och Viktor har sedan tidigare varit med och startat upp Swedish Tonic. Jag pitchade idén för Viktor och jag antar han blev lika såld som jag, för nu är vi här.

Lite mer om Lyocell är att det är gjort av träd som är betydligt mindre vattenkrävande än bomull. Tillverkningsprocessen är sluten vilket innebär att man kan återanvända både vatten och lösningsmedlet som används i processen.

På bara två månader har våra kunder sparat ungefär 830,000 liter vatten genom att välja våra sängkläder istället för vanliga i bomull.

– En annan viktig sak att nämna är att majoriteten av världens bomullsplantage är i länder där vatten är en bristvara. Det kanske finns vatten till att bevattna bomullen men det är inte lika självklart som för dem som bor där. Träd kan ju växa i stort sett överallt, till och med i Sverige.

Andra fördelar med Lyocell är att det är fantastiskt mjukt, andas otroligt bra, är antibakteriellt, allergivänligt, får bort fukt 50 procent bättre än bomull och sist men inte minst så är det 100 procent biologiskt nedbrytbart.

Vad är största utmaningarna med er startup?
– En av de största utmaningarna men också en av våra styrkor är att vi är små. Det är verkligen David mot Goliat för oss precis som för många andra som väljer att starta företag.

– Att vi är små är som sagt också en styrka, vi kan vara otroligt agila och ta avgörande beslut väldigt snabbt. Hittills säljer vi främst online så det blir absolut en utmaning att få kunderna att verkligen förstå hur sköna våra sängkläder är. Det spelar ingen roll hur mycket man beskriver produkten, man måste testa för att förstå.

BESÖK WEBBSHOP
HIT THE HAY

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Erik Sjöholm, entreprenören bakom Changdobels: “Alla ska ha möjlighet att ha hund”