Startup-bolaget Teint vill utmana en bransch präglad av normer. Den första produkten att släppas är ett textilplåster som lanseras i fem olika nyanser med en innovativ förpackning. Teints plåster kommer att finnas till försäljning via egen e-handel och hos återförsäljare såsom MEDS apotek.
Bakom Teint står Nebe Almayahi med bakgrund som managementkonsult där hon haft som uppdrag att identifiera affärsmöjligheter i Mellanöstern för svenska hälso- och sjukvårdsbolag, med syfte att öka svensk export i regionen och återuppbygga efterkrigets Irak.
Teints vision är att designa hållbara produkter anpassade till vårt samhälle – som idag är byggt på mångfald – och utmana den föråldrade detaljhandeln genom design, funktionalitet och inkluderande element. Plåster har historiskt skapat debatt genom att ha sålts i en så kallad “hudfärg” – en beige färg som inte passar alla hudtoner, och därför blev plåster en naturlig första produkt att släppa.
– Jag minns när jag besökte min lokala livsmedelsbutik för drygt ett år sedan och såg en medarbetare med ett plåster i pannan som inte stämde överens med personens hudfärg. Den upplevelsen etsade sig fast hos mig – det ska inte vara så svårt att hitta plåster i ens hudton. Dessutom är traditionella plåster-förpackningar inte särskilt snygga eller funktionella, säger Nebe Almayahi.
Textilplåster i en unik triangelformad enhandsdispenser
Teints textilplåster säljs i en unik triangelformad enhandsdispenser designad av Teint och konstruerad av Göteborgstryckeriet. Teint lanseras globalt med representation i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Via egen e-handel och återförsäljare vill bolaget nå både privatpersoner och företag som letar alternativ till en produktkategori som är förlegad ur en design-, hållbarhets- och mångfaldsaspekt. Bolaget kommer att släppa en ny innovativ och inkluderande produkt var sjätte månad.
Flydde som fyraåring till Sverige med sin familj
Nebe Almayahi föddes i Irak men flydde som fyraåring till Sverige med sin familj och hamnade i Vivalla i Örebro. Hennes bakgrund fick henne att förstå vikten av inkludering, vilket genomsyrar bolagets alla led. Teints produkter sätts samman av intendenter hos Kriminalvården, ett initiativ som bolaget vill ska påvisa inkludering.
– Vi har skapat en självklar produkt som ska finnas lättillgänglig för alla. Plåster i olika hudtoner är den första produkten i ett led av flera som behöver en makeover. Jag vill inspirera konsumenter och återförsäljare till att välja produkter som utvecklas med hänsyn till samhällets mångfald, säger Nebe Almayahi.