fbpx

Teint vill utmana medtech-branschen med inkluderande produkter

Hudfärgsanpassade plåster är först ut

Startup-bolaget Teint vill utmana en bransch präglad av normer. Den första produkten att släppas är ett textilplåster som lanseras i fem olika nyanser med en innovativ förpackning. Teints plåster kommer att finnas till försäljning via egen e-handel och hos återförsäljare såsom MEDS apotek.

Bakom Teint står Nebe Almayahi med bakgrund som managementkonsult där hon haft som uppdrag att identifiera affärsmöjligheter i Mellanöstern för svenska hälso- och sjukvårdsbolag, med syfte att öka svensk export i regionen och återuppbygga efterkrigets Irak.

Teints vision är att designa hållbara produkter anpassade till vårt samhälle – som idag är byggt på mångfald – och utmana den föråldrade detaljhandeln genom design, funktionalitet och inkluderande element. Plåster har historiskt skapat debatt genom att ha sålts i en så kallad “hudfärg” – en beige färg som inte passar alla hudtoner, och därför blev plåster en naturlig första produkt att släppa.

– Jag minns när jag besökte min lokala livsmedelsbutik för drygt ett år sedan och såg en medarbetare med ett plåster i pannan som inte stämde överens med personens hudfärg. Den upplevelsen etsade sig fast hos mig – det ska inte vara så svårt att hitta plåster i ens hudton. Dessutom är traditionella plåster-förpackningar inte särskilt snygga eller funktionella, säger Nebe Almayahi.

Textilplåster i en unik triangelformad enhandsdispenser

Teints textilplåster säljs i en unik triangelformad enhandsdispenser designad av Teint och konstruerad av Göteborgstryckeriet. Teint lanseras globalt med representation i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Via egen e-handel och återförsäljare vill bolaget nå både privatpersoner och företag som letar alternativ till en produktkategori som är förlegad ur en design-, hållbarhets- och mångfaldsaspekt. Bolaget kommer att släppa en ny innovativ och inkluderande produkt var sjätte månad.

Flydde som fyraåring till Sverige med sin familj

Nebe Almayahi föddes i Irak men flydde som fyraåring till Sverige med sin familj och hamnade i Vivalla i Örebro. Hennes bakgrund fick henne att förstå vikten av inkludering, vilket genomsyrar bolagets alla led. Teints produkter sätts samman av intendenter hos Kriminalvården, ett initiativ som bolaget vill ska påvisa inkludering.

– Vi har skapat en självklar produkt som ska finnas lättillgänglig för alla. Plåster i olika hudtoner är den första produkten i ett led av flera som behöver en makeover. Jag vill inspirera konsumenter och återförsäljare till att välja produkter som utvecklas med hänsyn till samhällets mångfald, säger Nebe Almayahi.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Victor Tomas
Unga entreprenören: “Fler borde prova på att starta eget”