fbpx

5 tips på hur du kan boosta ditt immunförsvar med ayurveda

Hösten är här och många börjar bli förkylda. Här är några härliga tips för att slippa att bli sjuk!

Ayurvedan bygger på att stärka kroppens självläkande system och i det ingår det att se till att vi har ett starkt immunförsvar. Just höst och vinter tillhör vata dosha som är en av personlighetstyperna. Här är det vanligt att både matsmältning och immunförsvar blir sämre.

Då blir det desto viktigare att hitta rutiner som hjälper oss att stärka och förbättra både immunförsvar och matsmältningen, som annars kan skapa krämpor och sjukdomar.

Tips för att boosta ditt immunförsvar

1. Varmt vatten
En kopp hett vatten, koka vattnet och låt svalna tills det blir drickbart, är utmärkt för att få igång matsmältningssystemet. Drick i små klunkar under hela dagen.

Boosta immunförsvar med varmt vatten
Boosta ditt immunförsvar med varmt vatten men låt det svalna lite innan du dricker.

2. Morgondrink
Tag 1 glas med ljummet vatten (aldrig kallt vatten) med 2 tsk citronsaft, 1 tsk honung, 1 tsk färsk ingefärsjuice, 1 nypa salt och svartpeppar, 1/4 tsk gurkmeja. Drick på tom mage och vänta 10 minuter innan du äter eller dricker något.

3. Rutin
Vakna senast 7.00 varje morgon och sov senast 22.00 varje kväll. Att hitta en regelbunden dygnsrytm skapar mer livskraft, energi och ökar därmed vårt immunförsvar.

Vakna tidigt
Ayurvedan rekommenderar att hitta en bra dygnsrytm och försöka hålla den.

4. Praktisera morgonyoga
Det kan vara så enkelt som att få in fem solhälsningar A och 5 solhälsningar B varje morgon innan frukost.

5. Meditera morgon eller kväll
Tänk på att lite varje dag ger mycket mer än mycket en gång.

Sitt ned i en bekväm men vaken position. Slut ögonen. Börja andas genom näsan. Låt din uppmärksamhet gå till ditt andetag. Notera varje in- och utandning som kommer och går helt fritt genom näsan. Varje gång fokus försvinner bort från ditt andetag på grund av ett ljud, en tanke, känsla eller något annat, tar du dig bara varsamt tillbaka till att uppmärksamma ditt andetag. Stanna kvar så här i 5-10 minuter. Öppna sedan ögonen.

Meditera för att boosta ditt immunförsvar
Att meditera varje dag stärker immunförsvaret och hjälper dig sortera bland tankarna.

Tips vid förkylning
När förkylning är på ingång eller redan har brutit ut, prova denna fantastiska dryck varje morgon mellan 6.00-10.00 och kväll mellan 18.00-22.00 i minst 3-4 dagar.

Ta en kopp kokt vatten (ca 2.5 dl). Tillsätt 1/2 tsk mald ingefära, 1/2 tsk svart peppar och 1 tsk ajwainfrön. Låt det dra ca 10 minuter. När det svalnat till 40 grader tillsätt 1 tsk honung och 2 tsk pressad citron.

Förkylningste
Prova förkylningste nästa gång du känner att en förkylning är på väg.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: Veckan efter påsk – kickstarta med antiinflammatorisk smoothie!