Efter att ha sett en dokumentär om miljöproblemen kopplade till strumpbyxeindustrin bestämde sig Linn Frisinger för att göra något åt saken. Idag är Swedish Stockings en ledande strumpbyxtillverkare i Sverige. Med en omsättning på över 25 miljoner kronor och ett starkt fokus på hållbarhet.
Swedish Stockings produkter har produktion i Italien av återvunnen nylon eller certifierade naturmaterial. Även tillverkningen är grön.
– Fabrikerna drivs till en majoritet av solenergi. Under infärgningsprocessen används inga skadliga kemikalier och vattnet återanvänds eller renas innan det släpps ut. Allt för att garantera en ansvarsfull och hållbar produktionsprocess och högkvalitativa strumpbyxor, säger Linn Frisinger som tillsammans med Nadja Forsberg grundat företaget.
Långsiktighet
Hållbarhet är en stor anledning till att Swedish Stockings gör det man gör. Men vad som är viktigt för företaget när det kommer till just hållbarhet har blivit justerat över tid.
–Vi jobbar utifrån begreppet långsiktighet i allt från hur vi designar våra produkter, till materialval och kvalitet. Och vi var det första strumpbyxmärket att starta en Recycling Club där kunder från hela världen kan skicka in sina använda strumpbyxor som vi sedan tillverkar bord av, designade av Gustaf Westman. Vi har även tillverkat strumpbyxor av olika innovativa material som gamla bildäck, växter och återvunna fiskenät, berättar Linn Frisinger.
Försäljning internationellt
Swedish Stockings har använt sig av den digitala plattformen Shopify sedan man startade sin onlineförsäljning 2016. Sedan dess har det hänt otroligt mycket, berättar Johanna Juelsson som är E-Commerce Manager på Swedish Stockings.
– Hållbarhet är såklart en stor del av intresset för vår produkt. Men vi hade inte kommit så här långt om inte design, funktion och kvalitet hade levt upp till de förväntningar som finns på oss och produkten.
Under 2023 kommer Swedish Stockings att släppa många nyheter som tangerar företagets hållbarhetsarbete. Detta för att fortsätta ligga i framkant och vara ännu mer transparenta gentemot sina kunder, både i Sverige och i utlandet.
– Redan från start har intresset från återförsäljare och kunder över hela världen varit stort. Det har också blivit större i takt med att utvecklingen av och medvetenheten kring hållbart och ansvarstagande mode och konsumtion har växt. Vi erbjuder en uppdaterad version av strumpbyxor som inte har funnits tidigare. En produkt som dessutom är kvinnors värsta slit-och-släng-plagg och som har varit bortglömt under en lång period, förklarar Johanna Juelsson.
