Sveriges första upplevelsemuseum för sociala medier öppnar

Den 18 mars 2022 öppnar Youseum upp dörrarna till en interaktiv sociala medier-upplevelse. Som fokuserar på besökaren, hens kreativa uttryck och skapande. I den 1000 kvadratmeter stora lokalen i Westfield Mall of Scandinavia kan besökaren ta kreativa foton för Instagram och skapa ett personligt innehåll för TikTok. Ensam eller tillsammans med en grupp vänner. Youseum är ett museum som handlar om DIG och dina sociala medier.

På Youseum hamnar besökaren i fokus för sin egen upplevelse. Besökaren tas med på en spännande interaktiv rundtur genom olika rum. Alla kreativt utformade för att skapa innehåll för sociala mediekanaler som Instagram och TikTok. Youseum i Stockholm kommer att inrymma 15 rum och 25 interaktiva element. Genom museets alla delar finns olika kreativa verktyg som varje person kan använda för att skapa sitt eget innehåll. Och utveckla sitt eget sociala medier-uttryck.

Bli stjärna för en dag

I de interaktiva upplevelserummen finns möjlighet att bli stjärna för en dag i en talkshow eller genom att framföra sin favoritlåt på scen. Man kan besöka Sveriges enda riktigt färgstarka strand. Eller ta ett dopp i en pool av strössel – eller varför inte prova på att åka rullskridskor i Youseum.

– Vi är mycket glada över att äntligen få presentera Youseum för våra svenska vänner i Westfield Mall of Scandinavia och resten av Sverige. Vårt museum med alla dess interaktiva upplevelser syftar till att öka kreativiteten, få fram det bästa av våra besökare och få dem att känna sig som de sociala medier rockstjärnor de är”, säger Koen Derks medgrundare och VD Youseum.

75 000 besökare redan under första året

Youseum öppnade sina första dörrar till en popup-lokal i Amsterdam i november 2019. Konceptet lockade över 75 000 besökare redan under det första året. Efter den första framgången öppnades ett Youseum Flagship i Westfield Mall of The Netherlands i juni 2021. Nu expanderar konceptet vidare i Europa med Westfield Mall of Scandinavia i Stockholm som första påkostade nyetablering. Nästkommande etableringar är Tyskland och Dubai.

– Vi strävar efter att bygga lekplatser med gränslös kreativitet som inbjuder våra besökare att leka med sociala medier. Under tiden försöker vi väcka en diskussion om sociala mediers roll i våra dagliga liv, avslutar Joep Heusschen, medgrundare och COO Youseum. Youseum öppnar i mitten av mars i Westfield Mall of Scandinavia. Entré vuxen: 289 SEK, barn 4-11 år: 159 SEK

Vill du läsa fler intervjuer? Klicka här.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.