fbpx

Psykologen: Så kan du lindra din ångest

Ångest är något vi alla har haft och får då och då. Det kan vara en oerhört jobbig känsla men det är också helt normalt. För att lindra ångestkänslan har vi tagit fram psykologernas egna tips mot ångest och för att må bättre.

1. Acceptera att ångest är normalt
Istället för att intala sig att sluta ha ångest över något fånigt så kan det hjälpa att acceptera den. Det är normalt och något vi människor haft genom all tid. 

2. Lägg undan telefonen
Man har mycket att vinna på att ta en paus från telefonen både perioder under dagen men framför allt innan man ska sova. Det är sen länge bekant att ångest och oro kan uppstå om man ständigt är uppkopplad och tillgänglig.

3. Sätt ångesten i perspektiv till annat
Ett sätt för att i stunden lindra ångesten är att försöka förstå vad det är man är orolig för. Nästa steg är att fundera på om det är sannolikt att det ska hända och vad konsekvensen skulle bli. Har du till exempel varit i en diskussion med chefen eller ligger efter med en uppgift? Risken att det ska bli en stor sak, eller att du skulle få sparken, är troligen väldigt minimal. 

4. Djupandning
Varför tror ni alla psykologer och yogalärare tjatar så mycket om andningen? För att det hjälper mot stress och ångest. Så när känslan av ångest kommer eller är ihärdig – ta en stund, gärna några minuter, och utöva någon form av djupandning.

En enkel metod av djupandning att ta ett djupt andetag genom näsan, det ska kännas långt ner i magen och ta ungefär fem sekunder. Håll andan i ytterligare några sekunder. Andas ut i tio sekunder. Upprepa detta i några minuter eller tills du känner dig lugn.

5. Ta hand om hälsan och gör hälsosamma vanor
När du börjar känna att ångesten uppstår mer frekvent så fundera på dina vanor. Har du sovit och ätit sämre? Jobbat för mycket? Haft mycket skärmtid? Struntat i motionen? Ta en stund och gå igenom dina vanor och prioritera sömn, bra mat, motion och tid med goda vänner. Det hjälper mer än man kan tro.

6. Ha en strategi för att hantera ångesten när den kommer
Som sagt så är ångest något normalt och som kommer att finnas där oavsett hur otrevligt det kan vara. Alla människor är olika och man kan må bättre av olika saker. Så hitta ditt sätt som hjälper dig att hantera ångesten när den kommer. Det kan vara att gå en kort promenad, gå och krama ett träd, lägga undan mobilen, ring en god vän och berätta att du har ångest. Vissa mår även bättre av att rensa garderoben.

7. Gå i terapi om ångesten blir för olidlig
Alla går i terapi nu för tiden, till och med psykologerna. Om man känner att ångesten blir olidlig och uppstår alltför ofta så kan en väg vara att kontakta en psykolog eller terapeut för att få hjälp. Det är ingenting konstigt eller som man ska skämmas över, bara en hjälp på vägen.

Källa: Huffpost.com

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Livsstilscoachen: 8 tips för harmoni i morgonstressen