fbpx
Filippa Tjärnlund. Foto: Raw Clarity

Holistiska livscoachen Filippa Tjärnlund: “Ge plats till din självkänsla”

Filippa Tjärnlund lämnade PR världen i New York för fem år sedan för att landa i Stockholm och skapa en ny plattform för inre välbefinnande. Idag driver hon Raw Clarity och är aktuell som expert i nysläppta boken Self-Care.

Filippa står hon på en holistisk grund, vilket innebär att hon ser välmående från ett bredare perspektiv där spiritualitet, self-love, relationer, mat, träning, karriär och syfte ingår.

Hennes mission? Att hjälpa kvinnor älska sig själva, respektera sina kroppar och leva sina dröm liv.

Filippa guidar kvinnor till att öppna upp dörren till sin fulla potential och ge den bästa versionen av sig själv mer utrymme. I boken Self-Care av Anja Forsnor Wärn och Alexandra Kamperhaug delar hon hennes bästa tips för att få en bättre självkänsla.

Ge plats till din självkänsla
Självkänsla handlar om hur du uppfattar dig själv, vad du har för acceptans mot dig själv och hur nöjd du är med dig själv. Med en låg självkänsla kan vi lätt bli känsliga mot kritik och oroliga över vad andra tycker och tänker om oss, vilket i sin tur kan leda till depression.

En bra självbild bidrar till att du vågar göra rätt val för dig i livet, känner dig gladare inombords och sprider denna glädje till din omgivning och att du njuter av att vara du och av alla dina unika gåvor.

Bra självkänsla gör även att du vet vad du går för, och vågar ta dig an utmaningar byggt på det!

Filippa är en inspirationskälla för många. På hennes blogg och Instagram kan man följa hennes dagliga liv.

Filippas fem tips för bättre självkänsla:

1. Bli medveten om dina mentala blockeringar
Skriv ner vilka negativa tankar och idéer som står i vägen för att du ska känna dig värdefull, stark och hel. Det är oftast de tankar som repeteras i din vardag. Till exempel: ”Jag är ful,” ”Jag har för feta lår,” eller ”Jag är inte värd ett roligare jobb.” Medvetenhet är första steget till förändring.

2. Beskriv den bästa versionen av dig själv i 3–5 ord
När du sedan känner att du inte är den bästa versionen av dig själv har du en referens att återkomma till. Välj det ord som bäst beskriver dig när du är på topp. Kom ihåg att du alltid kan välja om i varje stund och att ju mer du övar, desto naturligare blir det.

3. Bestäm dig för en kärleksfull morgonritual
När du är dedikerad till en morgonritual visar du dig själv att du är dedikerad till dig själv, vilket stärker din självkänsla. Det kan till exempel vara att äta en näringsrik frukost, ta en morgonpromenad eller välja kläder som ger dig energi och gör dig redo för dagen.

4. Skapa en positiv affirmation
Skriv ner en positiv mening om dig själv, till exempel ”Jag är värdefull” eller ”Jag tar små steg varje dag mot en starkare självkänsla.” Sätt upp den på väggen eller ha den som bakgrundsbild på telefonen.

5. Meditera mera
En stund med dig själv varje dag skapar distans till omvärldens påverkan – till exempel sociala medier eller en kompis åsikt. Under meditationen kan du skapa ett starkare band till dig själv och känna ett inre lugn, vilket automatiskt gör dig tryggare.
.

Filippa Tjärnlund är en holistisk livscoach och grundare till Raw Clarity. Hon är även aktuell som expert i boken Self-care.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Kostexperten: 5 tips som lindrar bakfyllan – på riktigt!