Mathilda Wibom Westerberg och nystartade Juniper: “Vill göra premiumsängkläder tillgängligt för fler”

Mathilda Wibom Westerberg är grundaren till nylanserade Juniper: ett nytt sängklädesmärke som erbjuder högsta kvalitet och tidlös design till rimliga priser. Hon startade företaget under tiden som mammaledig med strategin att ta bort onödiga kostnader och samtidigt ta socialt ansvar. 

Idén till Juniper föddes sommaren 2018 när Mathilda var på mini-smekmånad med sin man Jacob och deras dotter på ett Boutique-hotel uppe i bergen på Mallorca.

– När vi vaknade på morgnarna kände vi oss så otroligt avslappnade och utvilade på ett sätt som vi inte hade på länge. Självklart berodde mycket på omständigheterna men hela familjen var överens om att sängkläderna var de skönaste vi någonsin sovit i.

De undersökte möjligheten att köpa sängkläderna i Palma men det visade sig kosta en mindre förmögenhet och påslakanet fanns inte i svensk storlek. Så de sparade pengarna och riktade in sig på att köpa riktigt bra sängkläder hemma i Stockholm istället.

– Men upplevelsen här var väldigt likartad. Det var otroligt dyrt och vi tyckte dessutom att shoppingupplevelsen var dålig när vi gick runt. Tanken på sängkläderna försvann inte och jag började undersöka hur man skulle kunna sätta upp detta i egen regi och göra det både bättre, enklare och till ett lägre pris. Kort därefter startades Juniper.

Så vad gör Junipers sängkläder unika?
– Jag tror det är flera komponenter. Sängkläderna är av absolut finaste kvalitet och vi säljer dem till ett pris som är rimligt och reflekterar materialet och hantverket som går in i produkten, snarare än logotypen som sitter på. Detta helt utan att kompromissa på transparens och socialt ansvar.

Vi använder oss utav topp 1% av världens bomull, Supima, som framförallt odlas i Kalifornien. En bomull med extra långa fibrer som är otroligt mjuk och ändå mycket mer hållbar än vanlig bomull. Känslan är verkligen helt obeskrivlig.

– Vi jobbar med tidlös design med färger som går att mixa och matcha under hela året. Idéen är att kunderna ska köpa bättre kvalité och mindre ofta. Vi har även skapat en del smarta lösningar, så som fästen i hörnen på påslakanet som håller täcket på plats och lappar som märker ut kortsida och långsida. Då slipper man stå och fundera på vad som är vad.

Mathilda berättar att de har följt ett annat inspirerade bolag, Asket, och eftersträvar fullständig transparens på alla komponenter som går in i sängkläderna. Detta innebär att varenda tråd, knapp och lapp spåras tillbaka genom sina värdekedjor för att säkerställa att de framställs på ett ansvarsfullt sätt.

Så till slut, priset förstås.

Vi har skurit bort alla mellanhänder och distribuerar endast direkt genom vår egen hemsida. Det möjliggör att vi kan erbjuda sängkläderna till ett mycket bättre pris än andra premiumspelare. Det tycker vi är bra!

Hur tänker ni framåt? Internationell expansion?
– Sängklädesbranschen har länge bestått av lokala oligopol i majoriteten av marknader världen över, med oväntat lite handel över landsgränser. Det har vi tänkt att ändra på.

En av anledningarna till den låga internationella handeln är små förändringar av standardstorlekar på madrasser och täcken vilket försvårar för konsumenten. Juniper kommer redan i år lansera i fler geografier och erbjuda fler storlekar som passar andra länder och sannolikt även lokala språk.

Mathilda och Juniper gör även ett samarbete med Förenta Nationerna (FN) för att ta socialt ansvar
– Från dag ett med Juniper har det varit viktigt att ta ansvar och ge omtanke till människor som behöver det extra mycket. När jag läste om Förenta Nationernas stiftelse Nothing But Nets – en global kampanj som ökar medvetenhet och samlar in monetärt stöd för att förhindra spridningen av Malaria – så kände jag att det är något jag vill vara med på. Så efter ett par intervjuer och redogörelse av vår värdekejda och involverade parter fick vi möjligheten att bli partner till stiftelsen Nothing But Nets.

Jag tycker det går väldigt fint ihop med Juniper då du vid köp av ett Komplett Bäddsett ger bättre sömn till dig och din familj, medan du ger säker sömn till en familj i sub-Sahariska Afrika.

Vad gjorde du innan du startade JUNIPER?
– Då jobbade jag på Espresso House där jag drev företagets digitala lojalitetsprogram i de nordiska länderna, samt påbörjade en lansering i Tyskland. Jag startade även upp företagets webbshop och online-försäljning.

Du är nybliven mamma sen ett år tillbaka. Hur har det varit, att starta eget samtidigt som man har ett helt nytt liv att ta hand om? Några tips för att få det att funka?
– Det har absolut varit utmanade, framförallt att få ihop tiden. Samtidigt har det varit väldigt härligt då det räcker med att titta på min dotter Juni för att få energi efter ett kanske mindre lyckat möte eller ett tråkigt besked om en försening eller liknande.

Jag tror det viktigaste är att hitta balansen mellan att vara flexibel och ha struktur, samt vara beredd på att jobba sena kvällar.

– För mig har det inneburit att öppna datorn så fort Juni somnat och sitta till cirka 23.00. Sen är lördagar familjedag då vi försöker lägga undan datorerna och reducera mobiltiden så mycket det går. Det har hjälpt både hjärnan med en paus och så får man tid att fokusera på familj och vänner!

– Flexibiliteten behövs både på lite längre sikt och dagsbasis. I början sov Juni flera gånger om dagen vilket gav mig flera tillfällen för att arbeta. Nu när hon blivit lite större är det svårare för hon sover inte lika mycket och behöver underhållas. Har Juni en dålig dag kan det vara riktigt svårt, ibland är det bara att stänga datorn och fokusera på henne 100% även om det inte var så man hade planerat.

Jag tror inte någon av oss mår bra av att göra något halvdant, det vill säga lite fokus på Juni samtidigt som jag i “smyg” försöker jobba från mobilen.

Använd Moderna Livets exklusiva rabattkod i Junipers webbshop.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Finanskometen Anna Svahn: “Sluta gå på alla skrönor om investeringar”