Armband ur kollektion Stark, Aurora och Norden.

Carl-David Hagerbonn vill förändra mode- och smyckesbranschen

Namnet Treem är en förkortning för “true and elegant movement” och är mer än bara ett varumärke.

Carl-David Hagerbonn lämnade en lång karriär i finansbranschen för att istället starta eget inom fashion och jewelry. För Moderna Livet berättar han historien bakom det nya varumärket Treem som vilar på tre viktiga pelare – hållbarhet, jämlikhet och bra arbetsvillkor.

I närmare 15 år hade Carl-David Hagerbonn intressanta, utmanande och seniora positioner i finansbranschen. Parallellt med detta har han även drivit flera bolag, både före och under tiden i finansvärlden. Under de sista åren i finansbranschen kände han att det var dags att skapa något nytt igen.

– Jag hade en längre tid känt att det tog tid att driva förändringar på min dåvarande arbetsplats och ville hitta nya utmaningar. Jag började istället fundera på att köpa upp ett intressant företag, och en intressant bransch har jag alltid tyckt varit mode- och accessory-branschen. Här såg jag även stora möjligheter att skapa nya idéer och förändra till det bättre.

Sagt och gjort. I november 2018 köpte Carl-David ett existerande företag som då hette “Thor of Sweden”.

– Det gav mycket. Det fanns redan en plattform att bygga på, bolaget hade sålt produkter i 73 länder och hade cirka 190 000 följare i sociala medier. Men sedan dess har väldigt mycket hänt, bolaget har gjorts om i de flesta delar, berättar Carl-David.

Treem vilar på tre viktiga pelare – hållbarhet, jämlikhet och bra arbetsvillkor.

Ett problem som det gamla företaget drogs med var det faktum att kundnöjdheten var alldeles för låg.

– Jag pratade med teamet runt bolaget och satte snabbt upp ett mål med att få en kundnöjdhet på hundra procent. Vi gjorde till följd av det en rad förändringar, bland annat fick den befintliga kundsupporten lämna bolaget och jag tog tag i det själv för att få en crash-course i vad kunder och influencers tycker och tänker, förklarar Carl-David.

Under denna period styrde Carl-David om hela kund-värdeflödet, bytte ut webbyrån, ökade produktkvaliteten, satte upp ett affiliate-program, skapade nya samarbeten, inledde ny produktutveckling, och började ta in “interns”.

– Parallellt växte strategin fram där målet var att skapa ett nytt fashion brand med en stark äkta story som vilar på tre viktiga pelare, nämligen hållbarhet, jämlikhet och bra arbetsvillkor.

Målet är att ge kunden en produkt där man som användare med stolthet kan känna att man inte bara är vacker, utan står för något bra berättar Carl-David.

– Vår drömkund är en motiverad person som med våra tre värdeord, styrka, målmedvetenhet och självkänsla, kan skapa positiv förändring i världen.

Namnet Treem är en förkortning för “true and elegant movement” och är mer än bara ett varumärke. Det syftar även på inre och yttre elegans som förmedlar styrka, målmedvetenhet och självkänsla.

– Namnet syftar till att vi både ska vara oss själva sanna, men även andra, att vi ska vara eleganta, både i det yttre och inre, och att vi genom vår “raw elegance-design” ska ge styrka, målmedvetenhet och självkänsla till bäraren för att förändra vår värld till något bättre, förklarar Carl-David.

Carl-David är i dagsläget hundraprocentig aktieägare i företaget men jobbar just nu även med en finansieringsrunda i samarbete med Qalora Capital för att ta in riskkapital. Teamet är ett gäng på cirka 15 personer runt bolaget som jobbar allt från 100 procent eller på konsultbasis.

Vi jobbar i princip enbart med PDC (“production direct to customer”) för att kapa kostnader och öka möjligheten till snabbhet i alla bolagets delar.

Treems kollektion Norden finns i olika ädelmetaller för både dam och herr.

Den största utmaningen enligt Carl-David har varit kombinationen av att göra om hela bolaget och samtidigt vara på topp överallt i alla delar med begränsade resurser både i personal och kapital.

– Att driva produktutveckling är mer kapitaldrivande än jag först trodde, jag har lärt mig några nyttiga läxor längs med vägen. En annan utmaning är att vara relevant i sociala medier med de nya algoritm-uppbyggnader som används. Att få många följare är inte så svårt, men att behålla en hög engagemangsgrad är utmanande. Därför tog vi det svåra beslutet att lämna vårt gamla Instagram-konto för att för en dryg månad sedan skapa ett nytt konto. Samma väg kommer vi sannolikt gå med Facebook, men där har vi ju ännu fler följare, i dagsläget cirka 177.000. Men hellre färre relevanta följare i en uppbyggnadsfas som gör att vi kan nå ut med våra produkter och budskap.

Sociala medier genomsyrar företagets strategi och det är framförallt via dessa kanaler och hemsidan som Treem vill nå ut med sina produkter. Även utanför landets gränser.

– Framöver kommer vi även försöka att etablera oss hos ett par retail-butiker på varje huvudsaklig marknad. Idag är vi absolut störst i Storbritannien som står för cirka 60 procent av vår försäljning. Även Sverige och Tyskland är viktiga marknader. Nu börjar det även röra på sig i Sydkorea. Mycket tack vare ett samarbete med en erfaren Influencer Marketer som jobbat mycket med Sydkorea tidigare.

Med Treem får Carl-David även en möjlighet att jobba vidare med företagets tre pelare i andra länder, bland annat hållbarhet som ligger honom varmt om hjärtat.

Fashion och jewelery är en industri som jag upplever som förlegad i många avseenden och som inte minst kan bli betydligt bättre på hållbarhet som jag brinner för.

– Samtidigt är det en enormt stor bransch rent omsättningsmässigt, med en fantastisk tillväxt på sex procent om året. Här finns en stor möjlighet att skapa impact!
.

Carl-David Hagerbonn grundade varumärket Treem år 2019 och erbjuder armband med elegans som förmedlar styrka, målmedvetenhet och självkänsla.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Yildis “Idde” Charbachi – Stockholmsfrisören som gör internationell karriär på Fashion Week