fbpx

Systrarna Fahrman lanserar mer av unika badklädesmärket SEAQUELLE

Modesystrarna Sofi och Frida Fahrman tog badklädesmarknaden med storm när de lanserade sitt unika badklädesmärke Seaquelle under 2019. Med ett material av återvunnen plast och en design som kan beskrivas som “elegant, flirtig och smart” har de nu lanserat sitt tredje kapitel, som de tagit fram tillsammans med sina följare. Vi träffar duon för att höra mer om märket och teamet!

Sofi och Frida Fahrman är välkända systrar inom mode, sociala medier och entreprenörskap. Tre faktorer som alla varit delar i att bygga upp badklädesmärket Seaquelle – tillsammans med en hög dos av hållbarhet och tanke om miljön. 

Vad är Seaquelle och vad betyder märket för er?
— Seaquelle är ett badmärke som främjar bad året runt, var man än befinner sig och kärleken till havet, säger Frida. En livsstil där man inkluderar våra vackra hav och viljan att göra något bättre för det. Det är ett sätt för oss att ta bort en del av det som inte är bra för våra vatten, som plaster och gamla fisknät, och skapa något nytt av det.

Vi vill hitta en fortsättning för våra hav att leva vidare genom en ny generation av badkläder där vi tänker långsiktigt, både ur ett design och hållbarhetsperspektiv.

Hur kom ni fram till idén?
— Vi har jobbat inom mode och produktion under snart 20 år och samlat på oss massor av erfarenheter. Utifrån detta skapade vi ett dreamteam för att göra det vi brinner för och det vi själva vill göra och vad vi tycker är roligt – vilket resulterade i Seaquelle.

I teamet så är det förutom systrarna även medgrundarna Moa Orrbacke och Pernilla Ahlqwist. De förenades i en gemensam önskan att skapa ett varumärke inom hållbart badmode som erbjöd ett nytt alternativ till vad som redan fanns på marknaden.

— Sen har vi flera andra fantastiska personer som hjälper oss på olika sätt, alltifrån Love och Lisa som sköter mycket digitalt, bilder med mera, säger Frida. Samt alla våra #seaquellemuse – de som använder våra badkläder varje dag!

Varför blev det just badkläder?
— För att det är så otroligt roligt att jobba med! Men också för att vi såg en del inom mode som man faktiskt kan förändra och påverka. Både kring kvalité och design, och hur svårt det faktiskt är att hitta badkläder som håller över tid, till en målgrupp där vi själva befinner oss.

Derived from our endless love for the sea and our nature, Seaquelle’s ambition is to define a lifestyle that is deeply rooted in the environment but also serves to create a new kind of luxury.
– Team Seaquelle 

Hållbarhet och engagemang för rena hav i fokus
Materialet för kläderna var noga utvalt från start. Alla badkläder från Seaquelle är tillverkade av miljövänliga econyl, en 100% regenerativ nylon tillverkad av övergivna fisknät och plastavfall som flyter i våra hav. Tyget tillverkas i Italien och är av högsta kvalitet.

Känslan av tyget är väldigt lyxig, man känner det både med handen och på sig. Det gör att passform, färg och känslan håller i många år, något som annars försvinner efter en säsong.
– Frida Fahrman

— Vårt intresse och engagemang för rena hav stannar inte vid badkläder av återvunna material och ett hållbart badmode, säger medgrundare Pernilla Ahlqwist. Vi samarbetar idag även med personer och organisationer som aktivt jobbar för att förbättra miljön i våra hav. Resultatet av detta engagemang kommer bli synligt inom en nära framtid.

Chapter 3 designades tillsammans med kunderna
— Vi kallar våra lanseringar för kapitel, istället för kollektioner. För vi vill inte att något ska vara säsongsbetonat, utan att man ska kunna använda och köpa badkläder året om. Därför har vi till exempel släppt ett nytt print i höstas och en bikini i januari. Vi försöker gå emot normen lite, för vi märker att önskemål och behov finns där ändå.

Under våren släppte team Seaquelle några nya modeller, där dom har satsat på två baddräkter och två bikinis som man kan sola mer i. Många av de tidigare modellerna har varit ganska klädda och efter önskemål av kunder och följare i deras sociala kanaler kom de fram till dessa nyheter; kreativt tycker vi!

— Det är det som är så roligt, att genom våra sociala flöden når vi direkt ut till våra konsumenter som på så vis direkt kan vara med och påverka vad det är vi ska skapa, i alltifrån modeller till färgval.

Våra följare har till exempel röstat fram årets nya gröna färg som är helt magisk!

Får man fråga hur det går för er i Coronakrisen?
— Säger ödmjukt och tacksamt – väldigt bra! Det känns så rätt att vi har valt att satsa småskaligt och nära. Både när det kommer till produktion, lager och försäljning. Vi har inte satt oss i beroende av andra stora aktörer, varken kring försäljning, ekonomiskt eller leveranser. Det har gjort att vi klarar oss bra och kan leverera enligt plan.

Hur fungerar det att jobba tillsammans som systrar?
— Jättebra, vi känner varandra så väl att det idag är en enorm trygghet, säger Frida. Vi känner båda till varandras styrkor och  svagheter och man anpassar sitt jobb efter det.

Sen är vi båda väldigt på riktigt och prestigelösa, det gör att vi kan jobba med allt själva och båda är lösningsorienterade.

Hur ser ni att trenden med hållbarhet går inom modebranschen, framåt eller för långsamt?
— Jag är tacksam över att den går framåt, och så väl mindre företag som oss försöker komma med nya idéer och inspirera till ett nytt sätt att tänka hållbart, säger Frida. Samtidigt som världens större aktörer också gör sitt, tillsammans gör vi skillnad.

— Även om man önskar att saker skulle gå snabbare ibland så är det på lång sikt förändringen måste ske. Då händer inget över en natt, utan en förändring för alla i sina liv.

Det bästa vi kan göra är att ge oss själva och våra barn ett nytt sätt att tänka, och ett annat förhållningssätt att leva och agera på i livet.

LÄS MER OM SEAQUELLE

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Chris Tall är DJ:n som vill återuppliva disco