fbpx

Hållbara accessoarer för mode och hem med rötterna i två skilda världar

Sofia Mehrotra, VD och grundare

MEHROTRA är ett livsstilsvarumärke med fokus på hållbara och unika accessoarer som har sin bas i Stockholm. Samtliga deras produkter är gjorda av naturmaterial eller så kallade ”upcycled material”, och alla produkterna som Mehrotra lanserar bär på en historia.

Moderna Livet blev nyfikna och tog därför en pratstund med deras grundare och VD Sofia Mehrotra som blott 23 år gammal startade familjeföretaget hösten 2017 efter 4 år i London där Sofia tog sin Mastersexamen vid London College of Fashion.

Sedan starten har de arbetat med ett litet tight team för att bygga upp Mehrotra och de personer som varit med från början jobbar fortfarande tillsammans med Mehrotra men på frilansbasis. Som ett mindre bolag behövde de skräddarsy ett sätt att driva Mehrotra som fungerande i praktiken och passande verksamheten.

The handmade mini straw bag with upcycled silk.

– Jag startade Mehrotra för att jag ville sammanföra det bästa inom design och textil från mina två kulturer Indien och Sverige. Jag är född och uppväxt i Sverige med svensk mamma och indisk pappa men har spenderat mycket tid i Indien genom åren. Indien har alltid inspirerat mig på många olika plan, men oerhört mycket när det kommer till design, textil och kultur.

– Med Mehrotra ville jag plocka det jag tycker bäst om från de olika länderna och hitta balansen mellan det svenska minimalistiska och det varma indiska. Vår verksamhet bygger mycket på relationer och samarbeten med personer som har velat bygga Mehrotra tillsammans med oss långsiktigt.

– Vi vill erbjuda genuina, hållbara och till viss mån helt unika produkter då en del av vårt sortiment består av handgjorda produkter. Vi vill ge våra kunder en möjlighet att investera i produkter som kommer hålla över tid både när det kommer till design och material. Det säger Sofia Mehrotra, och tillägger:

– Mehrotra föddes vidare ut ur behovet av att skapa ett varumärke som erbjuder kunden mer än bara standardiserade produkter att köpa. Vi delar bland annat all inspiration bakom våra produkter genom reseguider för de platser som givit våra produkter deras namn.

Vi vill erbjuda kunden en digital plattform där de kan inspireras av både designen och produktionen så väl som historien bakom produkten, med ambitionen att föra samman människor och idéer genom en upplevelse av fascinerande kontraster från en global värld.

Mehrotra Collection

Som bekant är det just nu svåra tider för många företag, inom alla industrier. COVID-19 pandemin har visat hur sårbart vårt samhälle är, och även om Pandemin inte har något med klimatfrågan i sig att göra, tror Sofia att det kan ha ökat medvetenheten hos människor i stort.

Modeindustrins massproduktion och masskonsumtion har ifrågasatts under flera år, men jag tror att de frågorna kommer att vara mer aktuella framöver än någonsin, när vi tagit oss igenom den mest akuta kris som vi just nu befinner oss i. 

På vilket sätt har ni påverkats av Corona-virusets framfart?
– Indien gick in i lock-down den 25 Mars vilket gjorde att vår planerade produktion stoppades, och är fortfarande stoppad, med förhoppning att komma igång igen den 3 maj, vilket självklart påverkar våra kommande lanseringar av nya produkter. Men som litet varumärke har vi möjligheten att lätt kunna anpassa oss. Självklart har Corona-virusets framfart haft en negativ påverkan på försäljningen, framförallt hos våra återförsäljare offline som är beroende av att kunder fysiskt kommer in på hotellen och i butikerna.

MEHROTRA har sedan starten producerat småskaligt och valt att inte följa modekalendern och dess säsonger, utan istället designa och producera tidlösa produkter som ska kunna användas över säsonger på olika sätt. De har precis lanserat nya handgjorda stråväskor inför sommaren. Väskorna är handflätade i Manipur i Norra Indien med en silkes pouch som är sydd av upcycled silk sari. Sarin är den traditionella indiska klänningen som många kvinnor bär i Indien, både till vardags och fest. Varje sari som de valt ut till sina väskor har ett särskilt mönster och gör därför varje väska unik.

En silkes-sjal är alltid en perfekt accessoar att ha i sin garderob! En accessoar som är tidlös och perfekt att addera för alla tillfällen, vardag som fest.

Mehrotra Collection

Den nya generationens shoppingplattform
MEHROTRA riktar sig främst till personer som är intresserade av att på ett hållbart sätt, både för miljön och människan, med små medel uppdatera sin garderob och/eller hem med tidlösa, personliga och unika produkter, och som tycker om att göra detta genom att inspireras av den globala värld vi lever i. De vill även ge sina kunder lyxen av en hållbar och inspirerande online-upplevelse med en känsla av att komma in i en retail butik, genom deras egen plattform.

Mehrotrasthlm.com är därför inte bara för shopping utan den nya generationens hållbarhets-shoppingplattform där historien bakom och produkternas tillkomst är lika viktig som själva slutprodukten. Sofia vill inte enbart att kunden ska besöka Mehrotrasthlm.com för att handla, utan även för att engagera sig och inspireras av vad de gör, förstå skapandet bakom produkten och varför de ska välja att handla från, och bli en dela av Mehrotras community. Till skillnad från traditionella e-handelsplattformar vävs köpmöjligheter in i berättelser som är en del av upplevelsen från det att kunden kommer in hemsidan.

Vilken är din största utmaning som ung entreprenör?
– Att vara ung entreprenör och att starta sitt första företag gör att lärokurvan är oerhört brant, framför allt i början! Allt man tar sig an är mer eller mindre nytt. Min största utmaning har varit att acceptera att det är okej att göra fel (så länge man inte gör samma fel två gånger). Man kan inte få alla rätt första gången.

Det är frustrerande att inte från början veta exakt hur saker och ting ska göras eller gå till. Men det har jag även sett som något oerhört värdefullt, det gjorde att jag inte hade ett bestämt och inrutat sätt att se på problem som uppstod och som behövde lösas.

– Sen är nätverk en del som man som ung entreprenör inte har på samma sätt som om man varit i branschen många år innan man startar eget. Det är något som tar tid att bygga upp, min tumregel har varit att aldrig tacka nej till ett möte, för man vet aldrig vart det kan leda, något som är väldigt spännande!

Mehrotra Collection

Var ser du er verksamhet om fem år?
– Då hoppas jag att vi har öppnat vår första butik och där kunna erbjuda våra kunder att uppleva Mehrotra offline med ett bredare produktutbud av hållbara personliga och unika livsstilsprodukter där även kunden kan få vara med och personifiera sin Mehrotra produkt i ett tidigt stadie.

Inom fem år siktar vi även på att utveckla och sätta upp vår egen produktionsenhet i Indien där vi kan ha nära kontakt med sömmerskor och hantverkare, och vara en del i att bevara traditionellt och unikt handarbete och kombinera dessa med modern teknik.

Sofia Mehrotra är VD och grundare av MEHROTRA är ett livsstilsvarumärke med fokus på hållbara och unika accessoarer som har sin bas i Stockholm. Samtliga deras produkter är gjorda av naturmaterial eller så kallade ”upcycled material”, och bär på en egen historia.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Carl Mörners jaktintresse ledde till Varpsund – Sveriges modernaste skytteanläggning
Carl Mörners jaktintresse ledde till Varpsund – Sveriges modernaste skytteanläggning