Entreprenören och retorikern Sofia Kacim: “viljan att påverka övervann scenskräcken”

Vi har träffat entreprenören och retorikexperten Sofia Kacim som är medgrundare till det internationella nätverket HER, nu HON – Her Online Network. I en intervju berättar hon om hennes egen företagarresa och kraften från retorik när det gäller karriär och att påverka.

Sofia Kacim är en av Sveriges främsta retoriker och även medgrundare till det globala kvinnliga nätverket HER. Numera – Her Online Network – som har verksamhet i 10 städer runt om i världen. Intresset för retorik kom tidigt i livet då hon insåg att om man inte gör sin röst hörd och får fram sitt budskap, så har man inte heller möjlighet att kunna påverka.

Sofia var tidigt en av dem som alltid räckte upp handen i klassrummet, förde agendan, var med i elevrådet, och bestämde. Hon berättar att hon dock alltid har lidit av en enorm scenskräck.

— Jag har alltid lidit av en ganska kraftig scenskräck blandat med viljan att påverka. Men jag lärde mig tidigt att om jag inte tar min plats och talar, så får jag inte heller vara med och påverka, berättar Sofia. Jag visste också att om jag inte tog chansen att svara på en fråga, så skulle förmodligen en kille med högre röst ta chansen.

Viljan att prata kom från viljan att vara med och påverka.

Intresset för retorik växte med politiken 

— För tio år sedan började jag studera retorik och engagera mig politiskt och då märkte jag desto mer hur viktigt det är att våga och kunna tala. Du behöver använda dig av retorik för att kunna påverka, men du behöver även förstå påverkan för att bli bra retoriskt. De båda delarna gick därför hand i hand.

Led av scenskräck
— Jag gick en “våga tala” kurs på Universitetet i Linköping för att våga prata inför andra och ironiskt nog valde jag sen en karriär som går ut på att stå på scen. Jag bestämde mig tidigt för att aldrig tacka nej till ett uppdrag på grund av nervositet. Det fick lösa sig, och det gjorde det också.

Feministen inom mig tänkte att om jag tackar nej, så kommer förmodligen en man tacka ja, även om han är mindre kompetent.

I ett nästa steg insåg Sofia att det fanns ett stort värde i att kunna coacha personer och kunder till att tala bättre och utveckla sin retorik. Hon berättar att hon ser och möter många chefer som tackar nej till en befordran eller jobberbjudanden på grund av rädslan att behöva tala inför folk. Så får det inte vara – då risken finns att rätt kompetens inte når rätt arbetsuppgift.

Sofia Kacim och Aleksandra Avli, grundarna av HON.

Tydligt mönster mellan män och kvinnor 

— Utan att dra alla över en kant så är det tydligt att kvinnor är mer av perfektionister, när det kommer till att tala. Perfektionister i form av att vilja veta exakt vad de ska säga, i vilken ordning, och vill gärna även veta resultatet av det man säger. Män tänker ofta högt, vilket kan bli till deras fördel, då de gör ett större avtryck och kvinnans svar kanske istället helt uteblir.

En demokratifråga

— Fler måste få möjligheten att lära sig tekniken bakom en trygg kommunikation, en bra presentation och ett bra framförande. Det är en demokratifråga – att ge människor verktyg att göra sina röster hörda. Det är också viktigt att ge människor verktyg för att kunna bygga förtroende hos mottagaren. Alla kan bli bättre på att tala, på samma sätt som alla kan förbättra sin fysik genom träning. Det viktigaste att ta med sig är att hålla det naturligt och så nära sin personlighet som möjligt. Det som fungerar för en person behöver inte alltid fungera för en annan.

Jämställdhet och feminism en stor drivkraft

När Sofia var 23 år hade intresset för jämställdhet och feminism vuxit sig så starkt att hon bestämde sig att hon ville göra mer. Vilket senare ledde till initiativet att starta globala kvinnliga nätverk.

— Idag känns det självklart att prata om dessa frågor men då, år 2014, så var det fortfarande relativt nytt med FI (politiska partiet Feministiskt Initiativ) och MeToo rörelsen hade inte kommit igång ännu. Det fanns kvinnliga nätverk för kvinnliga toppledare, så som RuterDam, men för oss yngre, kanske mer vanliga kvinnor och utan ett stort kapital fanns där inte så många alternativ.

Det var då Sofia och hennes medgrundare Aleksandra Avli startade HER – Her Global Network – ett sidospår som kom att ta över politikintresset.

— HER växte snabbt och som mest fanns vi i 20 städer runt om i världen. Mycket kretsade kring våra events som gick ut på att samla kvinnor kring inspirerande ämnen och talare på ett nytt och autentiskt sätt. Kvinnorna uppskattade möjligheterna att nätverka och bolla gemensamma idéer och frågor som rörde karriär och företagande i en annan, mer avslappnad och tillåtande form.

HON föddes

Idag har nätverket vuxit till ett företag och lanserade under 2018 en app.

— Idag heter vi HON – Her Online Network och lägger mer vikt vid den digitala upplevelsen. Något som grott sig starkare inte minst under de nya förhållningsreglerna under pandemin. Grundidén är fortfarande att vara ett nätverk där vi fokuserar på oss kvinnor, inte på vad män gör för fel. Idag är det självklart i och med olika rörelser som kommit. Men då för bara sex år sen, så var det inte så.

Hur gör vi för att växa och klättra. Med fokus på positivitet och att uppmuntran, snarare än vad andra gör för fel.

Idag är ca 10 000 medlemmar med i nätverket. Fortfarande är det en sidoverksamhet för Sofia Kacim som sitter i styrelsen och rådger kring den globala kommunikationen, då hon fortfarande jobbar med retorik i sitt egna företag på heltid.

Sofia Kacim med artisten Cherrie och Aida Vrazalica på ett HON event med Marimekko.

Många funderar just nu på vad man vill göra i livet. Vad är dina tips för att försöka hitta sin väg i karriären?

— Hitta en mentor! Gör en topp tio lista med personer du inspireras av och hör av dig. Var tydlig med hur du vill att mentorn ska hjälpa dig, hur ofta och vilka frågor du vill bolla. Bjussa på lunch och du är igång. Jag har själv haft en mentor i flera år och varit mentor själv i ett omvänt mentorskap där jag hade en äldre adept. Vi kan alla lära av varandra!

Vad är dina tre viktigaste retoriktips?

  1. Börja alltid med att sätta situationen. Vad vill du att lyssnaren ska känna, tänka och göra när du är klar med din presentation? Skriv ner detta och jobba utifrån dessa tre mål. Tänk också att det ska vara tre tydliga delar i dispositionen. En början, mitt och ett tydligt avslut. Din roll som talare är att hjälpa lyssnaren genom en bra struktur
  2. Börja i TID. Att vässa sig retoriskt är tyvärr ingen quick fix. Ju tidigare du börjar desto lättare är det att både minnas det du ska prata om, och plocka upp tråden om du skulle tappa bort dig.
  3. Tänk på kroppsspråket (även digitalt), 93% av vår kommunikation är icke verbal. Stå upp och använd kroppen för att förstärka det du pratar om.

Vad händer i höst och var hittar man dig?

— I höst spelar jag in utbildningsprogrammet Retorikmatchen. En retoriktävling för landets alla sjätteklassare. Som Idol, men med tal! Är jag inte i studion på UR och gör detta så sitter springer jag mellan Helio och Alma mellan retorikcoachningar, kommunikationsstrategier för HON eller leder digitala panelsamtal.

Sofia Kacim är retoriker och medgrundare till Her Online Network.

Vill ni läsa mer härliga intervjuer så klicka här!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.