Beautyfoods: Kosttips för att lämna vinterglåmig hud bakom sig!

Vår kost- och hälsoexpert Green Galaxy ger oss världsklassiga tips för bättre hy

Tiden är kommen. Den perioden på året då vinterns stress och väder satt sina spår och varken återfuktande serum, syrapeelings eller skyddande barriärkrämer verkar kunna rädda oss från vinterglåmig vårhy.

Tänk om vi skulle investera lika mycket tid och pengar som vi lägger på att hitta det där fukt och glowhöjande serumet på att reflektera kring vad vi stoppar i oss i form av mat. För likväl som kosten påverkar alla inre organ i kroppen har den även en långsiktig positiv effekt på vårt i särklass största organ- huden! Så här kommer mina snabba tips på hur du bygger upp din yttre lyster från insidan.

Boosta med Antioxidanter!
Vår hud exponeras dagligen för enorma påfrestningar i form av de fria radikaler vi utsätts för via solljus, avgaser men även genom tillagningen av maten vi äter. För att förebygga att våra hudceller angrips bekämpar vi de fria radikalerna med hjälp av en armé av antioxidanter som hjälper oss neutralisera radikalerna och säkra vårens lyster.

”Sourca” din tuffa armé-maxa med färgrika frukter och massor av grönt!

Många gånger är vinterglåmig hud ett tecken på vitaminbrist. Hjälp huden på traven genom att frossa i antioxidanten karoten som återfinns ibland annat morötter, spenat, och paprika. Kroppen är nämligen så smart att den omvandlar det så kallade betakarotenet till Vitamin A, vilken har mycket god effekt på huden genom ökad fasthet och färre rynkor.

Att hudens kollagenproduktion minskar, med slappare hud och fler rynkor som följd, är oundvikligt i det långa loppet men med rätt kost och rätt vitaminintag kan vi påverka och fördröja processen.

Ett av mina starkaste tips, prioritera Vitamin A och E! Du hittar det bland annat i kiwi, broccoli, grönkål, paprika, nötter och jordgubbar. 

Dessa vitaminer är några av de starkaste antioxidanterna, särskilt sett till förnyelseprocessen och lyster. Så i tillägg till ovan se till att din kost innehåller mängder av bär i alla dess former och därtill nötter. Även Vitamin C aktiverar kroppens reproduktion av kollagen så boosta med bland annat kiwi, broccoli, grönkål, paprika, jordgubbar och gör det ofta! Ett smart sätt att få i sig tillräckligt är genom smoothies till frukost och mellanmål, ett enklare sätt att jobba volym, för här gäller more is more!

Glöm inte dina vitaminer som aktiverar kroppens reproduktion av kollagen – här gäller mer är mer!

Vi borde rannsaka oss själva oftare…
Du vet väl att du kan påverka hudens välmående genom att se över ditt intag av de klassiska näringsämnena protein och framförallt snabba kolhydrater? Protein är ett näringsämne som framförallt kvinnor tenderar att ”glömma bort”. Ingen bra idé! Så här ligger det nämligen till: proteiner ökar inte bara vår mättnad och förbränning, de påverkar i stor grad även uppbyggnaden av vår hy och verkar också reproducerande och kollagenbildande.

Så, finta glåmigheten genom att inkludera protein i form av sojabönor, ärtor, linser, kalkon, fisk, fågel och ägg till dagens alla huvudmål.

Vill du satsa på härligt vårglow är mitt tips att vara försiktig med snabba kolhydrater i form av vitt bröd, pasta, godis, chips och sockerrika drycker då de inte bara påverkar vårt blodsockersvar negativt utan även får kollagenet och spänstigheten i huden att minska.

Mata tarmfloran!
Detta område kräver egentligen en hel kolumn! Kortfattat vet vi idag att tarmflorans mående har starka kopplingar till många hudåkommor som psoriasis, eksem, klåda, torr och glåmig hy. På gott och ont skulle man kunna säga att huden är en spegel av hur väl vår tarmflora mår där vinterns stress och diverse antibiotikakurer säkerligen satt sina spår.

Vi hjälper floran tillbaka i rätt riktning genom en kost fylld av sådant vår tarm mår bra av: jordärtskocka, vitlök, lök, gröna bananer, grönkål, kefir, yoghurt och fermenterade grönsaker.

Omega 3 – hudens bästa vän!
Generellt sätt behöver vi bli bättre på att äta mer fett, men tänk då på att välja rätt sort. Omega 3 återfinns i fet fisk som lax och makrill men även i chiafrön, valnötter och linfrön. Denna fettsyra är en personlig favorit då den har fantastiska egenskaper som att kunna smörja huden inifrån, verka återfuktande och dämpa inflammation som kan tas i uttryck i form av eksem och utslag.

En hud i rätt fettbalans motverkar torrhet, linjer och rynkor. På köpet får du en härlig lyster. Har du svårt att få i dig tillräckligt med Omega 3 via kosten, överväg tillskott men var noga med kvalitet och innehåll.

Green Galaxy erbjuder kostcoachning till privatkunder och företag. Ange ModernaLivet vid din bokning så får du 25% rabatt.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Träningsexperten: Praktiska utomhusövningar som stärker fysiskt och mentalt