Pater Noster Designhotellet

Pater Noster Designhotell – Hållbarhet i fokus

Designhotellet ute vid horisonten

I över 150 år har fyren Pater Noster spelat en avgörande roll för att vägleda Sveriges sjömän genom farliga vatten. Idag har fyrmästarbostaden genomgått en varsam renovering och förvandlats till ett prisbelönt designhotell. Här är närheten till naturen och hållbarhet centrala teman som genomsyrar hela hotellet.

En viktig del av hotellets hållbarhetsarbete är att använda produkter som är skonsamma mot miljön. Det är därför som hotellet valt att integrera GROHEs stilrena produkter i både de rustika köken och de lyxiga badrummen, som båda har fantastisk utsikt över havet.

För att inspirera besökarna att ta med sig en bit av hotellets hållbarhet och naturnärhet hem, är det enkelt att skapa en liknande känsla i sitt eget kök och badrum. Genom att välja miljövänliga produkter och fokusera på en hållbar inredning kan man uppnå samma effekt.

Sammanfattningsvis visar Pater Noster Designhotellet hur närhet till vatten och natur kan kombineras med hållbarhet och lyx på ett unikt sätt. Så låt dig inspireras av hotellets exempel och skapa din egen hållbara oas hemma.

Med inspiration från Hamneskärs långa historia har det prisbelönta designhotellet Pater Noster tagit form. Hotellet erbjuder allt från en natt under stjärnorna till dagsfärska skaldjur.

Belägen längst ut i havsbandet på en karg är närheten till och bevaringen av naturen en viktig inredningsdetalj på hotellet. Vilket har gjort att de har genomgående valt att använda sig av GROHEs produkter i både kök och badrum.

Grohe
Pater Noster Designhotell

– Att sprida medvetenhet om hur man med enkla medel kan leva mer hållbart är otroligt viktigt för oss. Just för att vattnet är en viktig del av detta så har vi valt GROHES produkter. Vi brukar alltid säga att vi är stoltare över vårt vatten än vinet på ön, säger Erik Nilssen Johansen, arkitekt och designer bakom Pater Noster.

GROHEs serie Atrio.

Atrio är serie med en elegant och tidlös design. Vattnet till kranen på hotellet kommer direkt från havet genom en avsaltningsanläggning. Sedan genom GROHEs flödesbegränsade kranar som minskar vattenförbrukningen från 10 liter per minut till drygt 5 liter.

– Det är fantastiskt att se hur smakfullt Pater Noster har inretts med GROHEs produkter. Det glädjer mig att de har hållbarhet i åtanke in i varenda liten detalj. Hela hotellet är en riktigt inspirationskälla för den som vill inreda sitt hem utan att tumma på hållbarhetsaspekten, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager på GROHE.

Pater Noster Designhotell
Designhotellet med hållbarheten i fokus.

Om GROHE & Pater Noster 

GROHE är inte bara världens största leverantör av sanitetsprodukter, utan har även en global närvaro med 7,000 anställda i 150 länder. Intressant nog är hela 2,600 av dessa anställda baserade i Tyskland, där företaget har sitt huvudkontor. Sedan 2014 har GROHE också haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter.

Genom att fokusera på kvalitet, teknik, design och hållbarhet har GROHE utvecklat varje produkt enligt varumärkets värderingar för att kunna erbjuda “Pure Freude an Wasser” (ren glädje av vatten). Från GROHE Eurosmart till termostatserien är många av varumärkets produkter välkända lösningar, medan banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis.

GROHEs fokus på kundbehov har lett till utvecklingen av intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som är stolta bärare av kvalitetsmärket “Made in Germany”. Detta stärker ytterligare kundernas förtroende för varumärket. Dessutom tar GROHE sitt företagsansvar mycket seriöst och har en stark inriktning på en resursbesparande värdekedja.

Hållbarhet in i minsta detalj
Foto – press

CO2-neutrala lösningar världen över.

GROHE har satt upp ett ambitiöst mål om att använda plastfria produktförpackningar senast år 2021. Detta mål har inte bara stärkt företagets miljöengagemang. Utan har också bidragit till en rad utmärkelser under de senaste tio åren. GROHE har mottagit över 490 design- och innovationspriser, samt flera hållbarhetspriser.

GROHE var de första i branschen att vinna det tyska CSR-priset. De har också nyligen belönats med hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Dessutom driver de kampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” som visar deras engagemang för en hållbar transformation och minskad miljöpåverkan.

LIXIL – Banbrytande teknik för ett bättre hem, Pater Noster inkluderat

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet.

Vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.

Vill du läsa mer? Här kan du läsa om fem exotiska naturupplevelser att sätta på din bucketlist! För att läsa mer om Pater Nosters Designhotell klicka här!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.