fbpx

Designhotellet Pater Noster – hållbarhet in i minsta detalj

Designhotellet ute vid horisonten

I över 150 år har fyren Pater Noster väglett Sveriges sjömän i farliga vatten. Idag har fyrmästarbostaden varsamt renoverats till ett prisbelönt designhotell. Den röda tråden är närheten till naturen och hållbarhet. Vilket är anledningen till att hotellet genomgående har valt att använda sig av GROHEs stilrena produkter i allt från de rustika köken till de lyxiga badrummen med utsikt över havet. Låt dig inspireras av hur närheten till vatten och natur på ett hållbart sätt kan genomsyra ditt kök och badrum.

Med inspiration från Hamneskärs långa historia har det prisbelönta designhotellet Pater Noster tagit form. Hotellet erbjuder allt från en natt under stjärnorna till dagsfärska skaldjur.

Belägen längst ut i havsbandet på en karg är närheten till och bevaringen av naturen en viktig inredningsdetalj på hotellet. Vilket har gjort att de har genomgående valt att använda sig av GROHEs produkter i både kök och badrum.

Foto – press

– Att sprida medvetenhet om hur man med enkla medel kan leva mer hållbart är otroligt viktigt för oss. Just för att vattnet är en viktig del av detta så har vi valt GROHES produkter. Vi brukar alltid säga att vi är stoltare över vårt vatten än vinet på ön, säger Erik Nilssen Johansen, arkitekt och designer bakom Pater Noster.

GROHEs serie Atrio.

Atrio är serie med en elegant och tidlös design. Vattnet till kranen på hotellet kommer direkt från havet genom en avsaltningsanläggning. Sedan genom GROHEs flödesbegränsade kranar som minskar vattenförbrukningen från 10 liter per minut till drygt 5 liter.

– Det är fantastiskt att se hur smakfullt Pater Noster har inretts med GROHEs produkter. Det glädjer mig att de har hållbarhet i åtanke in i varenda liten detalj. Hela hotellet är en riktigt inspirationskälla för den som vill inreda sitt hem utan att tumma på hållbarhetsaspekten, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager på GROHE.

Designhotellet med hållbarheten i fokus.
Foto – press

Om GROHE

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter och har totalt 7,000 anställda i 150 länder – varav 2,600 av dem är baserade i Tyskland. Sedan 2014 har GROHE haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter.

För att kunna erbjuda ”Pure Freude an Wasser”, har GROHE framtagit varje produkt enligt varumärkets värderingar inom som innefattar kvalite, teknik, design och hållbarhet. Så som GROHE Eurosmart och GROHEs termostatserie är välkända lösningar, så som banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis.

GROHE fokuserar på kundernas behov och skapar därefter intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som bär kvalitetsmärket ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. GROHE tar sitt företagsansvar mycket seriöst och fokuserar på en resursbesparande värdekedja.

Hållbarhet in i minsta detalj
Foto – press

CO2-neutrala lösningar världen över.

Ett av målen för GROHE har varit att använda plastfria produktförpackningar till 2021. Vilket har lett till att de senaste tio åren har GROHES framgång blivit bekräftad av mer än 490 design- och innovationspriser samt ett flertal hållbarhetspriser. GROHE var de första i sin bransch att vinna det tyska CSR-priset samt hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Som en del av hållbarhets- och klimatkampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” driver GROHE också hållbar transformation.

Om LIXIL

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet.

Vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.

Vill du läsa mer? Här kan du läsa om fem exotiska naturupplevelser att sätta på din bucketlist!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Reseguide: Sju unika hotell som gör dig ett med naturen