‘The Suicide Squad (2021)’ – Recension

Film-och serierecensenten Anders Färbers tankar om The Suicide Squad

‘The Suicide Squad (2021)’ är den 10:e filmen i DC Extended Universe. En “mjuk reboot” av ‘Suicide Squad’ från 2016, men även känd som en fristående ‘Suicide Squad 2’. Kan James Gunn skapa samma härliga känsla i DC’s universum som han lyckats med i Marvel? Spoilerfri recension gällande avgörande händelser.

The Suicide Squad (Premiär 4 Augusti 2021)
Regi: James Gunn

Rollista: Bl.a. Margot Robbie, Idris Elba, John Cena, Joel Kinnaman, Daniela Melchior, David Dastmalchian, Viola Davis, Sylvester Stallone

Handling: ‘Amanda Waller’ (Viola Davis) är ledaren för projektet “Task Force X” – där de utvalda går under benämningen “The Suicide Squad”- en grupp livsfarliga fångar från anstalten ‘Belle Reve’ som får en chans att korta tiden på sina straff om de tackar ja till ett farligt uppdrag. Detta uppdrag består denna gång av att undanröja alla bevis på den topphemliga forskning som går under namnet “Project Starfish”. Denna forskning pågår på sydamerikanska ön ‘Corto Maltese’ ledd av den Amerika-vänliga regimen som nu övertagits av Amerika-hatare i en militärkupp vilket skapat problemen våra antihjältar nu stås inför att lösa.

Margot Robbie ÄR Harley Quinn

Det var en rolig känsla att återse vissa av karaktärerna från ‘Suicide Squad (2016)’ och riktigt kul att få ta del av nya som “frivilligt” får ett chip inplanterad i skallen vilket låter hänsynslösa ‘Amanda Waller’ ha full kontroll över deras position samt låter henne spränga deras huvuden i bitar om de försöker fly eller avviker från uppdraget på annat vis.

Det är en väldigt underhållande film med action, humor och vår underbara favoritpsykopat ‘Harley Quinn’, som här får utrymme att skina i några av filmens bästa scener. Borta är hennes konfettiskjutande “Fun Gun” från barnvänliga ‘Birds Of Prey’ och tillbaka är hennes psykotiska tillstånd – som inte tvekar på att blåsa skallen av folk – perfekt blandat med hennes humanitära sida som ibland slinker igenom. Margot Robbie spelar henne helt fantastiskt.

Lita på din regissör

Det är väldigt våldsamt mellan varven och det är så filmer om superhjältar från serietidningarna helst ska vara. Här tas nämligen ingen hänsyn till vad stora massan gillar. Vissa kommer att ta illa upp och se saker med avsky då James Gunn fått väldigt fria tyglar att skapa det han är bäst på. Fler filmstudios borde lita mer på sina regissörer utan att blanda sig i för mycket. Det är då man kan få denna underbara känslan att skratta högt för att i nästa sekund inse att det man skrattade åt var ett väldigt mörkt skämt som inte alla må uppskatta. Då får man en film med underbara färgtoner i allt från nästan svartvitt till de mest sprakande scener i regnbågens alla färger kombinerade med underbara musikval. Så skapas en upplevelse utöver det vanliga.

Jämför man denna film med  ‘Suicide Squad (2016)’ så märker man extrem skillnad i hur bolaget lade sig i. Med all största säkerhet har vi en helt annan film liggandes på golvet i klippningsrummet gällande den från år 2016.

Härlig kemi i ‘The Suicide Squad’ leder till framgång

När man har många kända namn i en produktion är det alltid en risk att någon tar scenljuset från någon annan. Så är inte fallet här och även de mindre kända skådisarna och karaktärerna lyser starkt. Daniela Melchiors ‘Ratcatcher 2’ är underbart häftig med sina söta råttor och David Dastmalcians ‘Polka-Dot Man’ är ju helt klart en färgstark karaktär man även känner en hel del för.

Harley Quinn är ju en veteran i detta gäng och redan omnämnd, men de nya tillskotten ‘Bloodsport’ (Idris Elba) och ‘Peacemaker’ (John Cena) utgör en stor del av filmens härliga gnabbande och delar många komiska scener ihop. En speciell scen som kan delas spoilerfritt handlar om vem som kan ha ihjäl fienden på det coolaste sätt och utgör en del av den härligt vågade humor som skrivits om tidigare.

Idris Elba och John Cena har verkligen en härlig kemi ihop vilket hela gänget har. Cena övertygar också mer och mer som skådis och ser gärna mer av honom. Elbas skådespelartalang är ju vida känd sen tidigare och denna roll är verkligen en han passar i perfekt.

Vi har Sylvester Stallone som röstskådespelare åt ‘King Shark’ – en djurkaraktär älskad av många, men känns mer som en tråkigare variant av Hulken, där båda karaktärerna är stora, mindre intellektuella och starka. Önskar de hade gjort mer av Nanaue (King Shark) som helt klart har potential vilket man såg i enstaka scener. James Gunn har ju annars en härlig förmåga att skapa liv i djurkaraktärer där ‘Rocket’ från ‘Guardians Of The Galaxy’ är ett bra exempel.

Underhållande och vackert

‘The Suicide Squad’ bjuder på många känslor som man älskar. Ena sekunden sitter man och funderar på vart detta ska ta vägen för att sen bli belönad med en “aha”-känsla och en känsla av att scenen var värd varenda sekund.
‘The Suicide Squad’ kanske inte ska benämnas som suverän i sin helhet, men flertalet scener är helt fantastiska och visuellt är den underbart vacker.

Jag lämnade biografen helnöjd och underhållen av varje sekund. Hoppas nu att DC kan bibehålla balansen mellan sitt lite mörkare universum och det nu lite mer färgglada med humor som de funnit.
Användandet mindre kända antihjältar blandat med mer kända ger en härlig mix, men efter filmens slut så vet vi alla vem som är den största stjärnan.