Den 15 november slår TAK upp dörrarna till IMA. Det nya konceptet är en exklusiv och nischad cocktailbar som kommer att ligga i anslutning till de övriga takbarerna på Brunkebergstorg 4. Dryckesfilosofin grundar sig i ett gediget bartenderhantverk, med inspiration från Japan.
Stockholmarna har länge haft ett stort intresse för japanska smaker vad gäller mat, medan drycker är mer främmande.
– Det vill vi ändra på, säger Jens Dahlberg som är ny barchef på IMA och delägare av välrenommerade cocktailbaren 20Hundra5.
IMA betyder vardagsrum på japanska och det är just Japan som står för inspirationen.
– Tanken är att IMA ska kännas som ett mysigt vardagsrum där man sätter sig och blir serverad cocktails utöver det vanliga, förklarar Jens.
Cocktailservering med bordsbokning
Gäster som är sugna på spontant barhäng måste tänka om. IMA kommer att fungera som cocktailservering snarare än ”barhäng”, där du blir serverad dina cocktails och måste boka bord i förväg.
Hit ska folk komma för en upplevelse snarare än en snabb öl, fortsätter Jens.
Nära samarbete med japansk leverantör
För att lyckas med sin satsning och förankra det japanska på ett tydligare sätt har IMA inlett ett nära samarbete med leverantören Akebono som tillhandahåller ovanliga och exklusiva sprit- och sakesorter.
– Drinkarna kommer att vara inspirerade av japanska smaker och traditionella drycker som Sake, Umeshu och olika Shoshu-destillat som bas.
Vi vill att sake ska bli ett naturligt inslag, avslutar Jens.