Black Friday och Cyber Monday fortsatt viktiga trots tuffare ekonomi

Black Friday och Cyber Monday fortsatt viktiga trots tuffare ekonomi – Det visar en ny rapport från Shopify Black Friday och Cyber Monday 2022 (BFCM) byter skepnad och går från att vara en känd shoppinghelg där många lägger stora pengar, till en period med fokus på hållbar shopping och förändrade köpbeteenden. Detta enligt en ny undersökning från Shopify som tittat på konsumtionstrender inför köpdagarna.

61 procent säger att de handlar hållbart nu och planerar att antingen fortsätta med sina ansträngningar eller kommer att försöka vara mer hållbara under 2023. Endast 14 procent säger att de varken för närvarande eller framöver planerar att handla hållbart.

Faktum är att 68 procent av de svenska konsumenterna säger att de är mer benägna att köpa från ett varumärke som är hållbart denna Black Friday och Cyber Monday.

Begagnat allt mer populärt

De svenska konsumenterna är också världsledande när det gäller att överväga att köpa begagnat eller hyra varor i stället för att köpa nya varor (26 procent), före länder som Nederländerna (24 procent) och Nya Zeeland (22 procent). Att helt eliminera onödiga inköp, hitta produkter med återvinningsbara/miljövänliga förpackningar och att köpa lokalt för att minska koldioxidavtrycket är också bland de viktigaste faktorerna för svenska konsumenterna enligt undersökningen från Shopify.

Priset är A och O

Företagens största hinder för att kunna erbjuda hållbara produkter och tjänster är kostnaden, även om de inser att det finns en efterfrågan hos konsumenterna. Över hälften (54 procent) av de svenska företagen anser att hållbarhet är en av de viktigaste prioriteringarna nu. Ändå säger 65 procent av Gen Z och 71 procent av 25-34-åringarna att de är villiga att göra research för att hitta rätt produkt som är hållbar – en klyfta som företagen måste fortsätta att överbrygga.

Shopping via TikTok och Instagram

Konsumenter (särskilt unga kunder) är öppna för det som har kommit att kallas för social handel. Företagen fokuserar på att förbättra kundupplevelsen. Svenska Gen Z-respondenter är mycket mottagliga för nya kontaktpunkter som att handla produkter direkt via varumärkets sociala kanaler (52 procent av 18-24-åringarna är villiga att handla via Instagram, 40 procent i samma åldersgrupp skulle göra det via TikTok, vilket är nästan dubbelt så mycket som det nationella genomsnittet på 21 procent).

Vill du läsa mer? Klicka här. Följ oss på vår Instagram @modernalivet.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.