fbpx

De snygga skosnörena har blivit populära

Jannike Arpi driver The Shoelace Brand som designar och säljer skosnören i alla tänkbara material, mönster och kulörer. Nu växer företaget via europeiska återförsäljare som hittat hennes varumärke. Jannike berättar för Moderna Livet kring sin framgång och hur de kom på idén.

The Shoelace Brand startades 2017 och erbjuder ett brett sortiment av veganska skosnören. På hemsidan finns ett stort urval av skosnören, bland annat siden skosnören, scarf skosnören och ormskinn skosnören (fake). En liten accessoar som har växt i popularitet under senaste åren. Hon har idag över 3500 följare på sitt instagramkonto och även om målet är att alla åldrar ska tilltalas, är det främst kvinnor i åldersgruppen 40-65+ som är köpare just nu.

Nu berättar Jannike Arpi hur märket startade, vilka trender som gäller för skosnören och hur hon hittar återförsäljare. Hon delar även med sig av sina bästa tips för dig som är intresserad av att starta eget.

Hur startade The Shoelace Brand?

– Jag och en tidigare kollega satt och pratade och samtalet kom in på ett par felköpta skor. De var både för små och fula, men skosnörena stack ut. Där och då kom idén. Vi tog fram en skiss och sen körde vi på. Idag driver jag företaget själv, det är mitt första egna företagande, säger Jannike.

Du driver än så länge företaget på fritiden, hur funkar det?

– Fritid och fritid, allt är ju relativt, jag tar inte ut någon lön än så länge men fritid det vet jag inte om jag kan kalla det. Målet nu är att nå ut i fler länder och att kunna lägga all min tid på The Shoelace Brand, vilket jag inte gör idag. Vid sidan av pluggar jag till Social Media Manager. Jag tar fram kollektionerna digitalt, alla skosnören skickas och packas sedan från lagret i Borås. Försäljningen sker via min webbshop och över 150 återförsäljare som idag finns i 21 länder, förklarar Jannike.

Vilka trender gäller i år för skosnören?

– Generellt kan man säga är att många gillar färg och lite roligare material på sina skosnören. Det kan vara allt från siden, imitations-läder och lack, till glitter och reflex. Nu i vintras sålde vi mycket reflex-skosnören. Till sommaren brukar det bli mer glada färger och i år har vi lila som trendfärg, berättar Jannike.

Hur gör du för att hitta återförsäljare?

– Sedan en tid använder jag marknadsplatsen Ankorstore, som matchar varumärken med mindre återförsäljare i Europa. Där har jag på kort tid fått 22 nya återförsäljare och flera har gjort återköp för att de sålt slut på mina produkter. Ankorstore ger alla nya butiker rabatter som jag slipper stå för, bjuder på frakt och såna saker. Det har nog bidragit till att det ökat så snabbt. Jag får även betalt i förskott och slipper en massa administration, fortsätter Jannicke.

Vad säger du till dem som vill skapa sitt eget varumärke?

– Det är magiskt, jätteroligt, bara att dra igång! Kör du fast finns det massor med kunskap där ute, till exempel e-handelsforum. Men för att lyckas så måste man vara beredd att lägga ner mycket tid. Ett tips är att hitta en oexploaterad nisch. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt, gör det inte svårare än vad det är och våga fråga, avslutar Jannike.

Vill du läsa mer? Klicka här för att komma till våra andra artiklar.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.