Inom loppet av ett par veckor infaller årets höjdpunkter för de som är glada i shopping – Black Friday, Cyber Monday och Singles Day. Den gemensamma nämnaren för dessa dagar är prissänkningen på varor som normalt sätt kanske skulle kostat skjortan. Det är nämligen så att statistik visar på att den genomsnittlige svensken handlar fyra produkter under den internationella fredagsrabatten. Black Friday som går av stapeln den 26 november i år är någonting som den franska uppstickaren Ankorstore satsar stort på i Sverige.
Ankorstore, vars affärsidé är att koppla ihop oberoende varumärken med lokala butiker och återförsäljare i Sverige och Europa, erbjuder minst 10 procent rabatt på alla produkter fram till den 2 november. Tanken med en rabatt som sträcker sig över ett par dagar är att ge mindre butiker runt om i Sverige en bättre chans. Varumärkena som deltar på Ankorstores plattform kan sedan lägga till ytterligare rabatter till sina återförsäljare. Black Friday ger nu butiker en möjlighet att ta igen efter pandemin. De mindre företagen går normalt sett miste om möjligheten att tävla om de SEK 7 miljarder som omsätts under Black Friday i Sverige.
Nicholas Cohen, medgrundare och Co-CEO för Ankorstore kommenterar
– Vi vill jämna ut spelplanen och säkerställa att oberoende återförsäljare ska kunna tävla på samma villkor som de stora handlarna och kedjorna. I år, för första gången någonsin, ger vi de oberoende återförsäljare möjlighet att inte bara delta, men också växa och frodas under Black Friday. Detta då vi ger dem 100% av våra egna marginaler, för att de i sin tur ska kunna erbjuda mer attraktiva rabatter till sina kunder. Vi vill att oberoende återförsäljare tar tillbaka Black Friday från de globala företagen.
För mer information om hur du som butiksägare kan ta del av erbjudandet klicka här.