Snus i motvind – svenskarna söker nya alternativ

Artikeln innehåller annonslänkar

Det är inte varje dag man får lägga händerna på färska siffror om snusmarknaden, särskilt inte snus på nätet där informationen ofta är bristfällig och utspridd. Men nu har en ny rapport från Nictrack gett oss en unik inblick i hur snusmarknaden förändras i Sverige just nu.

Här är de senaste trenderna och vad som händer när fler svenskar verkar välja bort det traditionella snuset!

Snus tappar i popularitet – nya vanor tar över

Det blåser förändringens vindar över den svenska snusmarknaden. Försäljningen av det traditionella snuset, en produkt som länge varit en självklarhet för många svenskar i över 100 år, går nu stadigt neråt. Enligt en ny rapport från Nictrack minskade andelen av efterfrågan på nätet för klassiskt snus från 43,5 % i slutet av 2023 till 37,5 % under det andra kvartalet 2024. Det tyder på att fler och fler söker andra alternativ och att den gamla favoriten tappar sin tidigare starka ställning.

Så vad ligger bakom den här nedgången? Rapporten pekar på att konsumenterna blir allt mer hälsomedvetna och att de söker alternativ till det traditionella snuset. Samtidigt lockar nyare produkter på marknaden med olika smaker och kanske ett mindre skadligt innehåll.

Stora snusmärken tappar mark

Även de största märkena på snusmarknaden känner av förändringarna. Lundgrens snus, som länge varit ledande inom traditionellt snus, har tappat marknadsandelar – från 16,9 % i början av året till 15,1 % under det andra kvartalet. Samtidigt ser “mindre” varumärken som Knox och Siberia en viss ökning i sina marknadsandelar. 

LD, ett annat klassiskt snusmärke med ett lägre pris, har upplevt en betydande nedgång i sin marknadsandel, från 5,2 % till 3,2 %. Denna trend antyder att även de mest inbitna snusarna kanske börjar titta på nya alternativ eller helt enkelt tappar intresset. Eller så börjar lågkonjunkturen ge med sig.

Vad händer med det traditionella snuset?

Trots att det klassiska snuset har en stark plats i svenskarnas hjärtan, är det tydligt att marknaden förändras. Medan vissa märken kämpar för att behålla sina kunder, visar andra att det fortfarande finns en plats för traditionellt snus – om man kan erbjuda något nytt eller annorlunda.

Framtiden för det traditionella snuset kommer att bero på hur väl varumärkena kan anpassa sig till de nya konsumtionsvanorna och hur de kan locka tillbaka kunderna. Eller så går det klassiska snuset samma väg som sillen gick, från vardag till högtid.

 

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Ta del av det bästa från oss
Vårt nyhetsbrev ger dig exklusiva rabatter, inbjudningar till event och intressant läsning
Genom att klicka ja, godkänner jag Moderna Livets användarvillkor samt personuppgiftspolicy.
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.