fbpx

Maîtres – The true dining experience

Restaurangappen Maîtres har beskrivits som restaurangernas Uber. Det som en gång var en idé har blivit till en framgångsrik verklighet som nu flyger vidare ut i Europa.

Med ambitionen att skapa ”The true dining experience” startades Maîtres, en restaurangernas Uber, som lyckats med bedriften att förena en digitalisering med ökad personlig kontakt och service. Låter det motsägelsefullt? Kanske, men faktum är att det är precis så Maîtres fungerar. Bakom appen står entreprenörerna Anders Ingårda och Fredrik Tedsjö samt krögarna Christian Olsson och Kristofer Sandström.

BOKA, ÄT, GÅ. Med restaurangappen Maîtres kan du enkelt boka, betala, dricksa och betygsätta Stockholms bästa restauranger direkt via din telefon. Maîtres är en boknings- och betaltjänst som ger en smidigare restaurangupplevelse.

Hej Anders Ingårda, Maîtres pratar om ”The true dining experience”. Berätta mer!

– Med Maîtres har vi velat göra restaurangbesöket till en renodlad och positiv helhetsupplevelse. Där kan vi skala bort sådant som egentligen bara stjäl onödig tid. Istället kan både gäst och restaurangpersonal fokusera på det som är huvudsyftet. Det vill säga att gästen får den bästa maten och servicen. Och att personalen upplever att de har nog med tid och engagemang för att kunna ge detta.

I korthet kan man säga att Maîtres är en restaurangernas Uber.

Så vad är då Maîtres, hur fungerar det och hur uppstod idén?

– I korthet kan man säga att det är en restaurangernas Uber. Ett betalmedel som också har många andra funktioner.  Via din app har du direktkontakt med hovmästaren för bordsbokning och specifika önskemål. Och eftersom du också registrerat ett eller flera betalkort så kan du resa dig upp och gå när du ätit klart. Slutnotan dras på ditt kort och du får ditt kvitto i appen och på din mail. Om, och hur mycket, du vill dricksa styr du också via appen. Antingen med en förinställd procentsats eller så anpassar du summan baserat på din upplevelse.

Maîtres är en restaurangapp med betalmedel och andra funktioner för en smidig restaurangupplevelse

– Idén som sådan började ta form redan under 2016. När vi, som flitiga restaurangbesökare sedan många år, insåg att man som gäst var väldigt anonym. Samtidigt visste vi att den tysta stammisen är en enormt viktig kund för restaurangen. Men också någon som är svår för dem att identifiera.

Med Maitres synliggörs du som gäst, och med den bakgrundsinformation restaurangerna får blir det enklare för dem att ta hand om dig på rätt sätt. Alltså göra servicen mer personlig och att kunna premiera trogna gäster. Uppsidan för gästen är också att den kan få riktade erbjudanden och information om exempelvis events och händelser. Krögaren får å sin sida ett värde i och med att han lär känna sin kund och premiera trogna gäster.

Samtidigt visste vi att den tysta stammisen är en enormt viktig kund för restaurangen, men också någon som är svår för dem att identifiera.

Digitalisering i all ära, men finns det inte en risk att det personliga mötet mellan gäst och krogpersonal försvinner?

– Faktum är att det är tvärtom. I och med att du chattar direkt med hovmästaren så har ni redan från start en kontakt som du aldrig får om du går in och bokar bord via en traditionell bokningssajt eller en hemsida. Du har också möjligheten att redan då be om ett specifikt bord, ställa frågor eller lämna särskilda önskemål, och svaret får du direkt i chatten. Det finns till och med möjlighet att lägga in en bild i din profil i appen. Då ser personalen hur du ser ut och kan känna igen dig när du anländer.
Dessutom får serveringspersonalen mer tid över för att ge dig personlig service. Tid som förut varit tvunget att läggas på själva betalningsförfarandet.

I appen kan du chatta direkt med hovmästaren och be om ett specifikt bord eller lämna särskilda önskemål

Vad har Maîtres för användare?

– Alla som går ut och äter. Ofta, eller bara lite då och då. Ungefär hälften av våra användare utnyttjar möjligheten att direktchatta med hovmästaren för bordsbokning medan andra bara ser det som ett smidigt och effektivt betalningssätt. Många uppskattar också att du kan splitta notan med ditt sällskap direkt i appen. Det är betydligt enklare än att till exempel alla i sällskapet ska swisha varandra.
 Som företag kan du också bli fakturakund. Då får du en specificerad samlingsfaktura på alla dina restaurangbesök en gång i månaden. Via appen kan du addera information om personerna som deltog och vad syftet med lunchen eller middagen var. Ingen risk för kvitton som ska letas fram eller som kommit på villovägar utan allt levereras till dig i ett samlat dokument i god tid innan redovisningen. En väldigt uppskattad funktion hos dem som representerar mycket.

Som företag kan du också bli fakturakund, då får du en specificerad samlingsfaktura på alla dina restaurangbesök en gång i månaden.

Maîtres är uppskattat av företag som använder appen för att hålla koll på kvitton och äta på faktura

Utbudet av restauranger som är anslutna till Maîtres ganska brett, många olika typer av kök och stämningar finns representerade. Finns det en tanke med det?

– Ja, det är en bra blandning som jag tror representerar Stockholms restaurangscen ganska bra. Tanken är ju att alla ska kunna hitta en restaurang som passar. Oavsett vem man är och vare sig det handlar om en affärslunch, en helkväll med kompisgänget eller en söndagsmiddag med släkten. I nuläget lägger vi till ungefär två krogar i veckan. Det känns som en ganska lagom tillväxttakt.

Att ni finns i Stockholm vet vi, men kan man använda Maîtres på andra platser?

– Stockholm är sedan starten vår hemmamarknad och det är här utvecklingen av tjänsten skett. I somras lanserade vi i Båstad och nu under hösten och vintern adderar vi ytterligare några svenska städer, bland annat Åre. Parallellt har vi fört samtal med flera krogkoncerner i Europa där vi fått väldigt positiv respons. Detta har resulterat i att vi kommer att finnas på ett antal platser utanför Sverige redan under första halvan av 2020. Vi märker verkligen att möjligheten till en digitalisering som inte tar bort det personliga mötet, utan snarare stärker det, är efterfrågat och efterlängtat även ute i världen. Och för restaurangerna är det väldigt enkelt att ansluta sig till oss eftersom vi är oberoende av vilket befintligt boknings- och kassasystem man har.

Vad ser ni som Maîtres största utmaning?

– Det är definitivt beteendeförändringen hos människor. Vi är helt enkelt vana vid att betala med kort. Men samtidigt har Uber funnits ett bra tag så många är redan vana vid själva idén och dessutom gillar de allra flesta att slippa hålla reda på knyckliga papperskvitton i plånboken. Det vi erbjuder är ju ett betydligt smidigare och mer effektiv sätt, och jag tänker mig att det är i princip samma sak som när vi gick över från kontanter till kort. Allt tar lite tid, men det är bara en övergångsfas.

Restaurangtips från Maitres Malin Carlsdotter tipsar om Tako – Stockholms asiatiska festkrog

Maîtres
BOKA, ÄT, GÅ. Med restaurangappen Maîtres kan du enkelt boka, betala, dricksa och betygsätta Stockholms bästa restauranger direkt via din telefon. Maîtres är en boknings- och betaltjänst som ger en smidigare restaurangupplevelse!

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Smidiga betalningsmetoder är ett måste för många kunder