fbpx

Hur man tar bättre raster på jobbet

När du jobbar, oavsett om det är hemma eller på kontoret, så är det viktigt att ta raster. Raster får våra hjärnor att lugna ner sig, återställa sig, samt gör att vi kan återgå till arbetet redo att tackla alla problem. Raster är viktiga både när du utför repetitiva uppgifter, eller när du tar hand om komplicerade problem. Våra hjärnor behöver avbrott, så se till att ge din hjärna en rast med dessa tips.

1. Schemalägg dina raster
Experter rekommenderar att du bör ta rast i intervaller av 50 till 90 minuter. Att försöka att kämpa sig igenom gör faktiskt att du inte kan tänka lika klart eller lösa ett problem lika effektivt, vilket gör att en rast är bättre för din arbetsmoral, istället för att försöka jobba hårt hela tiden.

Längden av dessa raster bör vara mellan 5 till 15 minuter långa. En studio som tagits fram av The Atlantic säger att maximal produktivitet uppnås när du jobbar i 52 minuter, samt sedan tar rast i 17 minuter. Du kommer naturligtvis även att ta en timmes lunch också.

2. Gå bort från ditt skrivbord
Att ta en rast i 17 minuter – eller hur många minuter som du och din chef har kommit överens om – är utmärkt. Vad som dock inte är särskilt bra är om du sitter kvar vid ditt skrivbord och stirrar på skärmen tills det att din rast är över, samt att du då måste återgå till uppgiften.

Gå istället upp och rör lite på dig. Gå till fikarummet, eller gå ut i några minuter. En förändring av miljön kan hjälpa din hjärna (och dina ögon) att få den rast de behöver.

3. Försök att komma ut i naturen
Att vara utomhus erbjuder många fördelar. Studier har visat att cirkulerad och filtrerad luft faktiskt kan vara mer förorenad än den luft som finns utomhus. En amerikansk studie har till och med kommit fram till att luftföroreningen inomhus är två till fem gånger värre än den utomhus – och det är med bra luftfilter. I de värsta fallen så kan förorening inomhus vara 100 gånger värre än utomhus.

4. Ge din hjärna en annan typ av utmaning
En förändring i miljön kan ge din hjärna och ögon ett avbrott, men för att verkligen vara redo att återgå till arbetet så måste du engagera en annan del av din hjärna. Det här kan göras genom att lägga ett pussel, spela ett bingo casino -spel på din telefon, läsa, eller till och med jobba några minuter på ditt personliga kreativa projekt som du har tagit med dig.

Att engagera en annan del av din hjärna hjälper dig att hantera analytisk information, så om du jobbar med siffror så bör du vara kreativ på din rast. Om du jobbar kreativt, då bör du utmana din analytiska sida.

5. Rör dig för att få blodet att cirkulera
Ta trapporna, stretcha, samt rör dig fritt och få blodet att cirkulera i din kropp.

6. Ladda upp med hälsosamma snacks
Det är även en bra idé att ta med dig hälsosamma snacks till jobbet, så att du kan tanka din hjärna och kropp på dina raster. Försök att välja mat som är låga på fett, kolhydrater och salt. Grönsaksbitar och frukt är ditt bäst val för att njuta av din rast, samt för att komma tillbaka till arbetet med nya krafter.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
5 viktiga saker att tänka på när du väljer casino online