fbpx

Tidlöst och exklusivt: Juniper lanserar ny handdukskollektion i Supimabomull

Juniper tar känslan av att vara på ett exklusivt boutique hotell till hemmet med lansering av ny handdukskollektion

Juniper växer och har nyligen lanserat en handdukskollektion i 100% Supima bomull. Företaget utmanar de traditionella varumärkena med sina stående kollektioner, produkter av absolut högsta kvalitet och ett långtgående hållbarhetstänk.

Starkt varumärke inom premiumsängkläder

På mindre än två år har Juniper etablerat ett starkt varumärke inom premiumsängkläder på den svenska marknaden. Nu utökar företaget sitt utbud med en handdukskollektion i ett första steg att erbjuda sina kunder allt de kan hitta på ett exklusivt boutiquehotell. Idén bakom Junipers sortiment är att ta de bästa delarna av små exklusiva boutiquehotell till ditt hem.

Junipers handdukskollektion är likt sängkläderna tidlöst designade och tillverkade från den exklusiva bomullen Supima som odlas i Kalifornien. Junipers ambition är att varje produkt som tas fram blir en permanent del av sortimentet. Framgången med sängkläderna har byggt på idéen att en hållbar livsstil kräver att konsumenter nu letar efter möjligheten att köpa färre produkter av bättre kvalitet.

— Det känns otroligt kul att ta Junipers koncept om oöverträffad kvalitet, 100% transparens i värdekedjan och klimatneutralitet även till handdukar, kommentar Mathilda Wibom Westerberg, VD och grundare av Juniper.

Handdukarna är av bästa kvalitet med tidlös design.

Vad är det som särskiljer er från andra handduks-tillverkare?

— Förutom att vi använder en bomull som är ursprungsmärkt och som till 100% har extra långa staplar (ELS) så förser vi våra kunder med oöverträffad inblick i värdekedjan, säger Mathilda. På varje handduk finns en QR-kod man kan scanna så man kan följa handdukens värdekedja från bomullsfrö tills att vår fabrik i Portugal syr sista stygnet. Tillsammans med Climate Neutral kartlägger vi också vårt koldioxidavtryck, gör vad vi kan för att reducera det under det kommande året och klimatkompenserar för resten. Vi är därför certifierade klimatneutrala tillbaka till första produkten vi sålde våren 2019.

Ni säger att det är 100% transparens i värdekedjan, hur fastställer ni detta?

— I skapandet av varje produkt gör jorden en uppoffring. Därför anser vi att det är vårt ansvar att ha full spårbarhet varifrån alla råvaror kommit och alla parter som varit med i tillverkningsprocessen. Att bara skriva Made in Portugal är bara en liten del av sanningen även om det blivit standard på konsumentprodukter. Har man som företag inte spårbarhet bakåt borde man inte hävda att ens produkter är hållbart tillverkade och kan garanterat inte verifiera det eftersom man faktiskt inte vet. Förutom att vi tycker att det är viktigt att kunden förstår hur deras produkter har tagits fram så är det även viktigt för oss själva för att kunna driva förbättring.

Handdukarna erbjuds i olika paket, i färgerna blå, vit och ljusgrå.

Varför tycker du att man ska unna sig era produkter?

— Hemmet spelar en väsentlig roll för ens eget välbefinnande så vi tror att alla är förtjänta av att göra hemmet till allt det kan vara. Ett genomtänkt hem som du mår bra i ger dig en plats att vila, att vara kreativ, och att stärka relationer till dina nära och kära. Våra produkter är produkter man kommer i kontakt med i princip varje dag, de ger dig en möj lighet att få njuta lite extra av de där stunderna när man kryper ner i sängen på kvällen och känner den där obeskrivliga känslan mot huden eller när du kliver ur duschen på morgonen och virvlar handduken runt dig. Det är som små korta ögonblick av medita tion för själen.

Vad är du mest stolt över med Juniper?

— Att vi alltid utmanar oss själva, när det kommer till kvalitet, kundupplevelse och att jobba hållbart. Vi är aldrig färdiga utan letar alltid efter sett att förbättra det vi gör och att minska vårt avtryck på jorden.

Handdukskollektionen lanserades under mars månad och går att hitta på Junipers hemsida.

Grundare Mathilda Wibom Westerberg

Kort om Juniper
Juniper är ett svenskt designföretag av premium produkter för hemmet inspirerade av de oöverträffade upplevelser man får på små avskilda boutiquehotell. Juniper kompromissar aldrig vad gäller kvaliteten. Tvärtom använder Juniper sig av de finaste råvarorna som finns och lägger stort fokus på att få varje detalj rätt under design och tillverkning. Samtidigt är hållbarhet ett av företagets ledord och Juniper är sen 2020 certifierat klimatneutralt.

Välkommen till ett magasin för dig mitt i livet.

Moderna Livet är en plats fullt med drömmar och ambition. Man vill komma framåt med fart. Samtidigt vill man bevara sin hälsa, ha en fungerande vardag, och ha goda relationer.

Vi hjälper dig att hälla strössel på livet med inspiration och experthjälp från personer och företag.

Har du ett företag? Vi hjälper er att berätta er story i ett modernt sammanhang.

Klicka här för mer information.

Relaterade artiklar
Bianca Ingrosso för Nelly.com
Nelly.com är partner när Bianca Ingrosso lanserar sin första klädkollektion